11/02/2022
Selvmordstanker og overgreb
Hej med dig, jeg vil rigtig gerne begå selvmord, fordi jeg har det rigtig svært, fordi jeg har været udsat for flere seksuelle overgreb, faktisk har jeg ikke talt med en voksen, og jeg vil aldrig tale med en anden voksen, fordi jeg gør føler mig ikke passe til mig forholdet til den voksne, fordi du ved, at den voksne har begået et seksuelt overgreb på mig og også min ekskæreste og vennerdrenge! Jeg har snart lyst til at begå dø/selvmord

Svar
Kære du.
Først og fremmest skal du have tusind tak for dit brev! Jeg er rigtig glad for, at du skriver til os for du bærer nogle tanker, der er alt alt alt for tunge at bære alene. Det er modigt og sejt, og du gør det helt rigtige, ved at række ud!
Du beskriver, at du har været udsat for seksuelle overgreb flere gange, og at de både er begået af voksne, en ekskæreste og dine drengevenner. Det er rigtig alvorligt, og det skal du have noget hjælp til at håndtere!
Du fortæller også, at du faktisk ikke har talt med en voksen om det endnu, fordi du ikke længere har tillid til voksne. Fordi dine grænser er blevet overtrådt af voksne, giver det rigtig god mening, at du ikke længere stoler på dem - for du tænker måske på, hvad der vil ske, hvis du gør?
Heldigvis er langt størstedelen af voksne søde, ordentlige og til at stole på! Derfor vil jeg bede dig om igen at være modig og sej. Har du mon en voksen i dit liv, som du faktisk godt kan stole på? En lærer, en pædagog, en tante eller en venindes mor?
Jeg spørger fordi det er de voksne, der er omkring dig, der skal hjælpe dig! Både med dine selvmordstanker, og med de seksuelle overgreb, du har været udsat for.
Du beskriver også, at du har selvmordstanker. Du fortæller, at selvmordstankerne er til stede, fordi du har det rigtig svært. Derfor vil jeg først og fremmest råde dig til at tale med en voksen, som du har tillid til.
Du er også velkommen til at skrive til os på vores chat i hverdagene mellem 17-20, eller ringe til os på telefon: +45 44 45 20 90. Her kan vi tale mere med dig om, hvem du kan tale med og hvordan du kan dele dine tanker og oplevelser.
Husk at det ikke er din egen skyld, at du har været udsat for overgreb! Det er ikke dig, der har gjort noget forkert!
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Med venlig hilsen
Thea