15/02/2022
Tanker om livet
Hej 🙂
Jeg har altid undret mig om det er normalt at tænke hvordan ens liv ville være hvis jeg ikke fandtes
Jeg ville ikke sige det er selvmords tanker, men nogle gange kunne jeg da godt tænke på hvad der ville ske hvis jeg gjorder det.
Jeg er i min teenage år så måske er det normalt.
Ville bare gerne vide det
Glæder mig til jeres svar

Svar
Hej med dig 🙂
Tusind tak for dit brev.
Du beskriver, at du ind i mellem tænker over, hvordan livet ville være, hvis du ikke fandtes, men at du ikke oplever disse tanker som selvmordstanker.
Selvmordstanker kommer oftest når man har det rigtig dårligt eller er i vanskelig situation, som man ikke kan overskue at komme ud af. Derfor adskiller selvmordstanker sig fra refleksioner over livet, og ens egen eksistens, ved at være mørke og uoverskuelige.
De tanker du beskriver hører jeg derimod er en undren over livet, og hvad der mon egentlig sker efter døden. De tanker lyder ikke farlige eller ubehagelige, og de. Det er nogle helt normale tanker at få igennem livet, og du vil måske opleve, at de kommer igen, når du er blevet ældre.
Hvis du engang skulle opleve at få selvmordstanker skal du kontakte livslinjen på 70201201.
Med venlig hilsen
Thea