21/02/2022
Jeg er i et voldeligt forhold på 8. måned. Både fysisk og psykisk.
Kære Bryd Tavsheden
Jeg er i et voldeligt forhold på 8. måned. Både fysisk og psykisk. Jeg er meget bevidst om det, og jeg taler åbent om det til min kæreste. Han er tyrker/bulgarer, og kommet til Danmark for 6 år siden, men ikke religiøs eller på nogen måde kulturelt problematisk. Det er ikke hans baggrund, det er hans temperament der er problemet. Det er jeg næsten overbevist om - næsten.
Han har længe været kontrollerende, men det startede selvfølgelig i det små. Men så overskred han grænsen og blev fysisk voldelig. Det er to måneder siden, og han har været voldelig tre gange i alt nu. Hver gang kommer han kravlende tilbage bagefter, og mit hjerte er så svagt for ham, for han giver mig en helt ubeskrivelig mængde kærlighed også. Det kan bare aldrig opveje volden. Sidste gang var det en god blanding af mental og fysisk vold. Som altid fordi han tror jeg lyver for ham, og så dannes en historie i hans hoved, som han tror mere på end mine ord - når han er vred. Han kan eskalere sig selv helt op i det røde felt på få minutter og behøver ikke min hjælp til det. Den ene gang sov jeg, da ham vækkede mig fordi han var overbevist om at jeg stjal fra ham. Men sidste gang troede han at jeg var ham utro med en gammel ven - som jeg aldrig har haft et seksuelt forhold til. Han lukker mig inde i lejligheden og forhindrer mig i at gå, tager min telefon i lommen, skubber mig over på en stol og siger at nu skal han have sandheden ud af mig. Han banker mit hoved ind i væggen og maser det. Tager kvælertag på mig, flår mit tøj i stykker og hiver mig i arm og skulder. Og så slår han mig i brystkassen imens han forhører mig for at få mig til at sige "sandheden". Jeg holder om mit hoved for at beskytte mit ansigt, og græder egentlig bare. Sidder i rædsel sådan i mange timer og giver det samme svar til de samme spørgsmål igen og igen og igen, for det er jo sandheden. Kan ikke komme væk og kan ikke gøre noget. Kan ikke give ham det han vil have. Det udviklede sig til en leg for ham sidst. Han sagde, at jeg legede med hans følelser så nu leger han med mig. Jeg skulle sidde der foran ham og hver gang jeg "løj" eller bad om at få lov at gå, ville han slå mig, og han ville ikke give mig mad eller vand i flere dage (det stoppede heldigvis efter 3 timer, men det var mere end nok). Jeg kan ikke beskrive hvor bange jeg er i den situation. Og uanset hvad han siger, så har han jo krydset den grænse og vil gøre det igen - jeg stoler simpelthen ikke på at han kan kontrollere sin vrede. Han har desuden tendens til at understøtte sine mange undskyldninger "undskyld en million gange, men du gør mig bare så vred", som om jeg har et ansvar for at hjælpe ham med ikke at blive vred. Det erklærer jeg mig altid uenig i.
Han har efterfølgende givet mig en umenneskelig mængde kærlighed, omsorg, smurt mine blå mærker, holdt om mig, givet mig ro og rum til at være alene. Men jeg vil jo gerne have ham ud - vil jeg ikke? Jeg kan jo ikke bo sammen med en der gør de ting ved mig (eller nogen anden). Det er virkelig svært følelsesmæssigt at holde fast i at ville slå op og have ham ud af lejligheden, når han er så omsorgsfuld. Han skammer sig jo. Og jeg kan ikke komme udenom at jeg elsker ham umådeligt højt. Virkelig højt. Men han skal også skamme sig. Han vil gerne kæmpe for vores forhold og for mig fordi han elsker mig mere end noget andet. Han vil blive ved med at kæmpe for mig, hvilket i praksis resulterer i at jeg ikke kan få ham til at forlade lejligheden. Den står i mit navn, og jeg kan ikke være den der flytter ud. Det skal være ham..
Beklager den lange besked.. jeg håber virkelig at I har nogle tips til mig til at holde fast i at få ham væk. Og så var det egentlig meget rart at dele med nogen, anonymt. Tak for jeres organisation❤️ Når jeg er kommet ud på den anden side, håber jeg at jeg kan gøre en forskel for andre i min situation også..

Svar
Kære kvinde på 28 år.
Først og fremmest vil jeg sige tak for din brev.
Det er så modigt og flot af dig, at du skriver til os og beder om hjælp.
Det er en svært situation du står i og derfor kan jeg godt forstå at det hele er svært for dig.
Du siger at din kæreste er voldelig over for dig og dette er ikke okay, da man i et forhold skal føle sig elsket af sin partner.
Du siger at det startede for to måneder siden, har du måske tænkt over, hvor denne adfærd kommer fra? er der mon sket noget undervejs i jeres forhold.
Dette fører til et andet spørgsmål, har du tænkt over om din kæreste har nogle psykiske udfordringer, som han kæmper med? fordi, som du selv skriver, forestiller han sig forskellige hændelser, som du ikke har gjort, og derfor ender du med ikke at kunne forsvare dig selv over for ham.
Det er utrolig vigtigt, at du ved, at volden på ingen måde er din skyld. Som du selv skriver, så er det hans ansvar, hvordan han håndterer sit temperament og sine handlinger.
Jeg kan godt forstå at du har det svært følelsesmæssigt, da han udsætter dig for disse alvorlige hændelser, og derefter ender han med at sige undskyld og vise dig kærlighed igen.
Jeg forstår godt, at du får en ambivalent følelse omkring ham og jeres forhold. Når man står i sådan en situation, så kan man godt blive i tvivl og det er helt okay!
Har du tænkt over, hvad denne slags vold kan gøre ved dig på længere sigt?
Du skal passe på, at du ikke mister dig selv og dine værdier. Du skal holde fast i, at du fortjener et forhold, hvor du ikke bliver udsat for psykisk og fysisk vold.
Nogle tips jeg kan give dig:
Du siger selv at det er din lejlighed, rent juridisk set har du ret til at lukke ham ud af din lejlighed, og dette kan du også få hjælp til. Dette kunne du også prøve på at forklare din kæreste og, hvis du ikke kan gøre det alene, kan du have en god ven eller veninde hjemme hos dig, inden du gør det?
En ting jeg også vil råde dig til er, at snakke med din nærmeste omkring det du oplever. Dette kunne være en god veninde eller ven, måske en familiemedlem som du stoler på. Det ville være sundt for dig at snakke med nogen om det, der dette kan blive for svært at bære på.
Hvis du har lyst til det, kan du også ringe ind til os, til direkte råd og vejleding.
Vores chat har åbent hver mandag-fredag kl 17-20 og du kan ringe fra kl 9-15 og igen 17-20 på telefon: +45 44 45 20 90
Jeg ønsker dig alt held og lykke på din vej, og jeg tror på at du nok skal klare det 🙂