23/02/2022
Jeg blev slået så godt som daglig
Min far var, siden jeg kan huske, til jeg var omkring 16, voldelig. Jeg blev slået så godt som dagligt. Det er nogle år siden nu, og han gør det ikke mere, da han har fået en kæreste der er god for ham. Men jeg kan stadig ikke være tæt på, uden at jeg bliver ængstelig… Jeg er medicineret mod ptsd(svær angst) og depression pga. hvad han har gjort imod mig… Ja, medicinen gør meget, men så snart han løfter en hånd eller bare virker alvorlig i sin stemme, er jeg ved at falde sammen. Er der noget jeg kan gøre for at det bliver bedre? Vil gerne have et bedre forhold til ham for min lillebrors skyld..

Svar
Hej med dig, tak for dit brev.
Det som du har været udsat for, lyder meget ubehageligt og det er der ingen der fortjener. I Danmark har man faktisk ret til at vokse op uden at blive udsat for vold, så det er jeg ked af på dine vegne er sket.
Det er normalt at traumatiske oplevelser påvirker os som mennesker og i dit tilfælde kommer det til udtryk ved blandet andet ængstelighed. Du er medicineret mod ptsd, angst og depression, men har du modtaget nogen form for hjælp på anden vis f.eks. hos en psykolog eller anden form for rådgivning?
Det lyder som om at der er blevet arbejdet med det biologiske effekt af din oplevelser med vold, men jeg tænker på om du nogensinde har fået bearbejdet dine oplevelser med vold?
Vi ved fra mange andre samtaler med voldsramte børn og unge, at det kan fylde meget hvis ikke man har fået det bearbejdet, så derfor er det super vigtigt. Derfor er du meget velkommen til at kontakte os på telefon eller chat man-fre 17-20 , så vi kan oplyse dig om, hvilke muligheder vi kan tilbyde dig.
Derudover skriver du at du gerne vil have et bedre forhold til din far for din lillebrors skyld, men du skal tænke på dig selv og gøre ting for din egen skyld. Jeg kan bliver bekymret for om du måske kommer til at tage ansvar for din lillebrors relation til jeres far?
Vi vil rigtig gerne hjælpe dig med nogle af de ting som går og fylder hos dig, så Vi håber på at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden