23/02/2022
Jeg er ordblind og hader det
Jeg er ordblind og jeg hader det
Jeg er ordblind og jeg hader det virkelig meget det ødelægger min selvtillid og jeg har altid været den dumme pige i klassen men ingen ved hvor meget jeg tager et og hver ord de siger ind i mig og til sidst falder jeg.
Jeg vil rigtig gerne være advokat men ved ikke helt om jeg kan blive det hvis jeg bare er ordblind og dum en lære vikar sagde en gang til mig “ej du kan aldrig blive advokat når du er ordblind” og det ødelæggende det lidt men jeg vil godt vide Om jeg rent faktisk kan blive det men nu er jeg heler ikke så ordblind overhovedet men så længe man er det lidt er man dum og kan ikke læse eller stave og jeg er fkn træt af det.
Vil gøre alt for ikke og være det

Svar
Hej pige på 14 år,
Tusind tak for at du skriver herind, det viser hvor stort et mod du har og hvor klog du faktisk er 🙂
Jeg kan læse mig frem til, at du er en pige som er bange for at din ordblindhed står i vejen for dine drømme om at blive advokat. Jeg kan også se, at du oplever folk ser ned på dig på grund af ordblindheden, og at en lærervikar har sagt at du aldrig kan blive advokat pga ordblindhed.
Det er helt naturligt at de ting, kan få dig til at tvivle på, om du er god nok. Jeg kan godt forstå at du er meget træt af det. Det er ikke rart at blive kaldt dum eller føle sig dum. Du skriver at lidt ordblindhed er det samme som at være dum. Men det er det altså overhovedet ikke! og den følelse tror jeg du har, fordi nogle andre har sagt det til dig. Men det fortjener du ikke, fordi du lyder som en rigtig modig og klog person.
Den lærevikar som har sagt det til dig, har ikke ret, man kan hvad man vil og brænder for!
En læres job er støtte jer, og det kan jeg høre, at han ikke har gjort i det her tilfælde. Det er vigtigt at huske at han ikke bestemmer din skæbne, det gør du. Du skal følge din drøm og tro på dig selv. På den måde kan man opnå hvad man vil.
At blive advokat betyder ikke at man skal kunne alt. Det er et job der kræver at man brænder for det. Og det lyder det som om du gør. Hvis man brænder for noget, og synes det er fedt, så kræver det at du tror på dig selv.
Jeg forstår godt at det er svært når du føler dig mindre klog end de andre. Men at være klog betyder ikke kun at man læser og skriver perfekt, det betyder også at man er i stand til at sætte ord på hvad man føler. Og det gør du.
Hvis jeg skulle give dig nogen råd, så ville det være:
- Hold troen på dig selv. Du må ikke give op når tingene bliver svære, fordi du er klog, og fortjene at følge dine drømme.
- Du kan evt. snakke med din klasselærer om hvad vikaren har sagt, og hvad du føler.
- Måske du kan bruge noget af det mod du har, til at spørge en veninde eller en lære om lidt ekstra hjælp, når du har lidt svært ved tingene.
- Jeg ved at når man er ordblind får man nogle ekstra hjælpemidler/værktøjer i skolen og på computeren der gør det lidt lettere. Bruger du dem? for de er så gode. Det er så godt at få alt den ekstra hjælp man kan få, så alting bliver lidt lettere.
- Hvis dem i klassen siger noget ondt til dig omkring at du er dum, så prøv at sige de skal stoppe. Eller snak med en lærer. De tror måske det er sjovt, men det er det ikke. Det er vigtigt at få det stoppet, fordi det skal ikke skade dit selvværd.
Her i Bryd Tavsheden rådgiver vi om kærestevold og familie vold. Jeg vil derfor råde dig til at skrive til Girltalk.dk, de kan skrive med dig omkring hvad du føler og hvordan du har det.
mega godt at du skriver! håber det har hjulpet:)
Sofie og Suzan
Bryd Tavsheden