01/03/2022
Min far tog hårdt fat i mig da han blev sur, og han gav mig et stort blåt mærke
Da jeg var omkring 8 år, blev min far sur på mig fordi jeg var for langsom til at få tøj efter vi havde været i svømmehallen.
Da jeg kom hjem råbte han ad mig, og sagde at jeg ingen respekt havde for ham. Under diskussion blev han pludselig så sur, at han tog meget hårdt fandt i min overarm. Jeg begyndte at græde voldsomt, da det gjorde forfærdeligt ondt.
I mange uger efter havde jeg et kæmpestort blå/lilla og næsten gult rundt mærke om min arm, hvor han havde taget.
Jeg kan huske jeg tog nogle billeder af det med min telefon. Jeg kan huske han sagde at jeg skulle slette billederne, da han fandt ud af jeg gemte dem på min telefon.

Svar
Hej pige på 17 år,
Jeg synes det er rigtig godt at du skriver ind, og fortæller os din historie.
Jeg kan fra din besked forstå at situationen med din far fylder meget hos dig. Det er helt normalt at en traumatisk oplevelse stadig fylder meget i dit hoved.
Det din far udsat dig for er fysisk vold, hvilket er ulovligt i Danmark. Det er ikke okay, på nogen måde, at han har taget hårdt fat i din overarm og givet dig et stort blåt mærke.
Derudover er det heller ikke okay at han har bestemt hvilke billeder der skulle være på din telefon.
Det er rigtig vigtigt at du ved at INTET af det her er din skyld. Det er ikke din skyld at din far blev sur, at han tog hårdt fat i din arm eller at han sagde du skulle slette billederne.
Jeg undrer mig dog over, om du den dag i dag har et godt forhold til din far? og om i nogensinde har snakket om episoden. Derudover undrer jeg mig også over, om du fortalte det til nogen dengang - enten et familiemedlem, en god veninde eller en lærer?
Hvis episoder som dem du skriver om, er sket flere gange og stadigvæk sker i dag, vil jeg anbefale dig at snakke med en person du har nær, og som du stoler på, som kan hjælpe dig med at stoppe det. Det er vigtigt at du ikke går med det alene. Hvis du har brug for nogen at snakke med det om, er du mere end velkommen til at skrive ind til vores chat imellem 17-20 fra mandag-fredag:)
Suzan
Bryd Tavsheden