01/03/2022
Er det vold når ens far det ene øjeblik taler pænt, men det næste øjeblik skriger af en?
Er det vild når ens far det ene øjeblik taler virkelig pænt til en, men det næste øjeblik skriger en i hovedet?
Det er noget jeg tydeligt kan huske fra min barndom. Min fars humørsvingninger, som nærmest var maniske...

Svar
Hej pige på 17 år,
Tusind tak for at du skriver ind. Det er så godt at du har mod på, at dele din historie og spørger ind til ting der påvirker dig.
Jeg kan forstå fra din besked af, at din far havde mange humørsvingninger da du var barn. Jeg kan også forstå at din fars humørsvingninger fylder meget i dig. Det er helt naturligt at det fylder, da det må havde været nogle svære oplevelser.
Først og fremmest er det ikke okay at din far af flere omgange har råbt af dig på en såkaldt manisk måde. Det er meningen at din far skal give dig tryghed og ikke gøre dig nervøs når i er sammen. Det er ikke meningen, du skal være bange for at han skriger dig i hovedet.
Psykisk vold er når nogen er nedgørende, kontrollerende, manipulerende og truende. Det lyder for mig, som om du har følt dig truet?
Din besked får mig til at undre mig over, om hans humørsvingninger stadigvæk er sådan i dag? og om nogen i din familie har oplevet ham på samme måde. Derudover tænker jeg også på, om du har snakket med nogen om det, enten i din familie, en veninde eller måske en tæt lærer?
Hvis hans humørsvingninger stadigvæk er sådan i dag, kan du måske også bruge noget af det mod du har, til at snakke med din far om at han gør dig utilpas når han råber på den måde - måske er han ikke selv klar over det. Derudover vil jeg også råde dig til at snakke med nogen om det. Du skal ikke bærer på de følelser alene.
Du er velkommen til at skrive ind til os på chatten fra mandag-fredag imellem 17-20.
Suzan
Bryd Tavsheden