04/03/2022
Der var en gang hvor han sagde st han ville slå tænderne ud på mig hvis jeg ikke holdt kæft og opførte mig ordentligt bare fordi jeg rullede med øjnene.
Hej
Jeg har oplevet at komme op og skændtes med min far før og det er vel meget normalt
Men når det så sker bliver han voldelig i sproget. Han bander og truer.
Han har sagt undskyld efter og sagt det er fordi han arbejder hvor der er et andet slags sprog og de bander.
Jeg takker på forhånd ☺️

Svar
Hej med dig!
Tak for at fortælle din historie. Jeg synes det er mega sejt og modigt af dig!
Jeg går ud fra, at du gerne vil have et godt råd fra mig?
Du fortæller, at din far kan være rigtigt voldsom i sit sprog, når i skændes. Han kan finde på at true dig og bande. Hans trusler er ret grove og måske også meget ubehagelige at høre på?
Bagefter så siger han undskyld og fortæller, at det er fordi at han arbejder et sted, hvor man gør sådan noget.
Nu skal du høre. Det er rigtigt dejligt, at din far siger undskyld bagefter. Det må betyde, at han kan godt kan se, at sådan skal man ikke snakke til sin datter.
Men det ændrer altså ikke på, at det er psykisk vold. Det er forkert, det er ulovligt og det er ikke okay. Og det kan gøre rigtigt ondt at høre på.
Det skal vi have stoppet. Fordi det fortjener du ikke at vokse op i.
Det lyder heldigvis som om, at din far også gerne vil stoppe det. Og det er altså ikke nok, at sige undskyld bagefter. Man kan ikke blive ved med at køre en andens fod over og bare sige undskyld bagefter - det gør jo stadig mega ondt i foden.
Har du snakket med nogen om, at du oplever de her ting? Fx en lærer eller en pædagog?
Det er vigtigt at du får sagt det højt, så nogle andre voksne kan hjælpe din far, med at finde en anden måde at håndtere hans temperament på.
Hvis ikke så vil vi rigtig gerne snakke med dig om det! Du kan skrive til os på chatten mellem kl 17-20 hver mandag - fredag.
Jeg håber vi hører fra dig 🙂
Mvh Bryd Tavsheden