07/03/2022
Er det vold?
Er det vold, når min far har brækket min finger da han slog ud efter mit ansigt men jeg forsvarede mig med min hånd?
Han havde muligvis ikke ramt mig, hvis jeg ikke havde forsvaret mig selv?
Er det vold når min mor siger, at jeg ikke ligner alle andre og jeg er for tyk og jeg ender som en romkugle.
Eller når hun siger hun hader mig, og hvordan jeg kan være så svær at omgåes og elskes?
Er det vold når de siger de har opgivet at opdage mig siden jeg var 12 år?
Altså kan ikke se hvad de mener, får gode karaktererr, komplimenter for ALLE mennesker jeg møder på blandt andet arbejdspladsen, når jeg er ude.
Er det vold når min far råber og skriger og kaster ting efter mig og smadre mine ting når jeg har glemt at gå op med tallerknen lige efter jeg har spist, men ventede 20 minutter fordi jeg var ved at se film?

Svar
Kære du.
Hvor er det godt du skriver og rækker hånden ud efter hjælp. Lad mig se, om ikke jeg kan besvare dine spørgsmål og give nogle gode råd.
Du spørger, om det er vold, når din far har brækker din finger, mens du forsvarer dig selv, for ikke at få et slag i ansigtet.
Ja, det er fysisk vold - fordi det er et bevidst (forsøg) på et fysisk overgreb
Du spørger om det er vold, når din mor siger du er for tyk og ender som en romkugle?
Ja, det er psykisk vold - fordi det er en bevidst nedgørelse af dig som person.
Du spørger om det er vold, når hun siger at hun hader dig og at du er svær at omgåes og elskes?
Ja det er psykisk vold, fordi det er igen en nedgørelse af dig som person. Hun fremstiller dig som ikke elskværdig og det er psykisk vold.
Du spørger om det er vold, når din far råber, skriger, kaster ting efter dig og smadrer dine ting.
Ja, det er fysisk og materiel vold. Det er fysisk vold, at true og kaste ting efter børn. Det er materiel vold at smadre børns ting.
Så ja, du oplever rigtigt meget vold i dit hjem. Og hvor er jeg ked af det på dine vegne. Du skal virkelig vide, at det på ingen måde er din skyld. Det er ikke din fejl. Det er ikke dig, der ikke er elskværdig. Det er dem, der skal ændre deres adfærd.
Det fornemmer jeg, at du allerede godt ved?
Men har du mon nogen, at snakke med det om? Hvem tager sig af dig i alt det her?
Er der en lærer eller et andet familiemedlem, som du kan snakke med?
Hvis ikke du føler, du har nogen at snakke med det her om, så vil vi meget gerne snakke med dig. Du kan ringe herinde eller skrive på chatten mandag-fredag mellem kl 17-20.
Mvh Bryd Tavsheden