11/03/2022
Jeg har for ik så længe siden været ude i et overgreb ifølge migselv, men er ik sikker på det er et overgreb.
Hej brevkasse
Han begyndte at prøve på at give mig finger jeg sagde nej men han blev ved jeg vendte mig så om på maven og spændte mine bukser med min hånd.
Han er ogs 14, og er derned et år for ung til st melde.
Ved ik hvad jeg skal gøre og er det faktisk et overgreb når han kun prøvede men jo somsagt ik fik håbden i bukserne?

Svar
Hej med dig!
Hvor er det godt du skriver! Det lyder som en ubehagelig oplevelse, du har været ude for. Det er jeg ked af. Lad mig se, om ikke jeg kan give dig et godt råd eller to.
Du fortæller, at du har været ude for, hvad du selv kalder et ovegreb. Det, der sker, er at en dreng prøver at give dig finger. Du siger nej, han bliver stadig ved.
Det er et seksuelt overgreb. Og nu skal jeg fortælle dig hvorfor:
Man har ret til at have sin krop i fred. Det betyder at ingen må røre ved dig seksuelt, på en måde, som man ikke har sagt ja til. Når du siger fra, så har du tydeligt markeret, at det her vil du ikke have. Når han fortsætter, så er det overgreb, fordi det krænker din ret, til at have din krop i fred. Helt sort på hvid, STOP betyder STOP.
Det kan være meget ubehageligt at opleve og det er der ingen der fortjener.
Så siger du, at han er 14 og man kan derfor ikke melde ham.
Det kan godt være, at han er under den kriminelle lavalder. Men han har stadig brug for noget hjælp, for han har tydeligvis ikke styr på, hvilke grænser der skal være, når man gerne vil noget seksuelt med en anden.
Nu ved jeg ikke hvor du kender ham fra. Men du kender måske hans navn og hvor han bor?
Og det er nok til, at man kan lave en underretning. Fordi her har vi at gøre med et dreng, som skal have hjælp til at opføre sig ordentligt overfor andre seksuelt.
Tænk, hvis det også sker for en anden og en tredje?
Det er derfor vigtigt, at du får sagt det her højt. Er der en god lærer eller pædagog på skolen, som du kan fortælle det her til?
Vi vil også rigtig gerne hjælpe dig. Tænker det må være rart at snakke med nogen om det. Du kan skrive til os på chatten mellem kl 17-20 hver mandag-fredag.
De bedste hilsner, Bryd Tavsheden