17/03/2022
Er det vold, når min mor har voldsomme vredesudbrud?
Er det vold hvis min mor har kæmpe vredes udbrud, men de er ikke rettet mod mig, jeg passer på med hvad jeg siger.

Svar
Kære 17-årig
Det er rigtig fint, at du skriver herind og spørger om det er vold, når din mor har voldsomme vredesudbrud - også selv om det ikke går ud over dig.
Vold kan defineres som en handling eller en trussel, som overskrider en persons grænser eller som skader, skræmmer eller smerter personen – uanset om personen er et barn eller en voksen. Vold kan have samme effekt på den eller de personer, der overværer eller overhører volden, som for den person der direkte udsættes for volden.
Når du skriver, at du passer på med, hvad du siger, så det ikke går ud over dig, får jeg en fornemmelse af at din mors vredesudbrud har en påvirkning på dig. Samtidigt er det svært at overvære at andre bliver overfuset. Det kan føles som at miste kontrollen over situationen. Din mulighed for at skride ind og gøre noget kan føles som meget lille. Følelsen af magtesløshed er ikke rar.
Måske bliver din grænse for, hvordan man taler til hinanden overskredet? Måske bliver du utryg ved at være hjemme? Det tyder på at det er så voldsomt, at du oplever det som vold.
Jeg vil foreslå dig at kontakte Bryd Tavsheden på vores telefon på 44 45 20 90.
Der er åbent mandag-torsdag kl. 17-20. Her vil du få en mere dybdegående samtale om, hvad det er du oplever, og få talt om, hvordan du eventuelt kan få hjælp til at at håndtere situationerne.
Venlig hilsen
Bryd Tavsheden