17/03/2022
Min eks sendte mig en positiv graviditetstest. Er jeg stadig påvirket af dette?
Det her er nok den første gang, jeg snakker med nogen om det her udover mine forældre.
Jeg var engang i et forhold hvor jeg havde en kæreste og vi dyrkede sex, vi var omkring 15 år. Pisse tidligt at begynde, men nok om det. Efter at vi havde være sammen i lang tid i et forhold så ville jeg ikke være sammen mere fordi at jeg var træt af det, normalt at man ikke kan være sammen forevigt. Men inden jeg slog op så havde vi sex 1-2 inden jeg tog på ferie, da jeg så slår op. Reagere hun helt anderledes, sender mig billeder af en graviditetstest, som faktisk melder ud for at være positiv. Det er der hvor mit hjerte stopper helt og jeg går i panik, men sagde ikke noget til min forældre. Jeg blev så pisse bange at jeg ikke kunne sove om natten for jeg tænkte over det konstant.
Efter nogle dage forklarede hun så at det var fordi at hun ikke ville at jeg skulle slå op med hende, og det var der jeg blev vred, for jeg stressede over at hun er gravid, ikke vil af med barnet og at jeg skulle have et barn som 15årig.
Indtil denne dag ved jeg stadig ikke om det har taget en psykisk skade på mig eller ikke, men jeg har det svært ved at have noget med en pige. Jeg kan ikke have sex med en pige uden at den episode kommer op i mine tanker, og det får mig til at spørge pigen jeg er sammen med, om det okay at hun vil dette, og om hun er sikker.
Det har gjort mig bange for at være sammen med en anden pige i sengen, hvis det giver mening. Og det har endda fået mig til at miste følelser, altså jeg kan ikke have den gode følelse som er blandt andet. ''Uuh jeg elsker denne her pige kæft hun har mit hjerte alt det''
Jeg er nogle oppe sent om natten, på mit værelse, slukket lys og bag lukket døre, tænker over hvornår det vil gå væk. For det ikke fordi jeg tænker over det hverdag men det kommer ind i tankerne, 2-3 om måneden.
Har det virkelig taget skade på mig psykisk?
Kan jeg komme af med det, hvad skal der til?

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev. Du skal have ros for at skrive ind, da det fremgår tydeligt i dit brev, at dette har haft en stor påvirkning på dig. Det er meget forståeligt, at man i en alder af 15 år, kan få et kæmpe chok når graviditet bliver bragt på banen. Derudover lader det til, at din tillid til andre piger er blevet svækket, da du fortæller at episoden altid stejfer dine tanker, når du skal til at have samleje med en pige.
Du fortæller i dit brev, at du tvivler på, om din oplevelse har taget psykisk skade på dig eller ej. Ud fra dit brev, så lader det til at ikke helt har fået bearbejdet dine følelser. Jeg anbefalder, at du evt. får snakket med en psykolog eller får noget professionel hjælp. Det kan på længere sigt, forværre dit forhold til kvinder, hvis du fortsat har disse følelser, hver gang du er sammen med en pige. Derudover fortæller du også, at du er bange for at få følelser en, hvilket ikke er en rar følelse at gå rundt med. Jeg tror sagtens, at du kan få bearbejdet dette, men det kræver at du får de rette værktøjer til at komme igennem det.
Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen,
Bryd Tavsheden