19/03/2022
Min ekskæreste truer med at slå sig selv ihjel, er det psykisk vold?
Hej, hvis en kæreste (ex kæreste nu) bliver ved med at sige “jeg dræber bare mig selv” fordi han ik får ret i en diskussion og siger det hver eneste gang er det så psykisk vold?
Og er det vold hvis han har taget hårdt fat i min arm fordi jeg råbte han skulle lade mig være?

Svar
Hej med dig.
Tak for at skrive til vores brevkasse, forstår godt at du undrer dig, og jeg er rigtigt glad for at du tør at åbne dig op, og stille spørgsmålet.
Du spørger om det er psykisk vold hvis din ekskæreste bliver ved med at sige at han vil begå selvmord hver gang i er uenige eller bliver uvenner.
Netop at du er i tvivl, siger alt om psykisk vold. Psykisk vold kan være enormt svært at gennemskue.
Psykisk vold kan være svært at opdage, fordi du ikke kan se det som fx blå mærker på dine arm, eller som kradsemærker. Du kan faktisk slet ikke se det.
Men det du oplever er helt bestemt psykisk vold. Når din ekskæreste siger til dig, at han vil slå sig selv ihjel, sætter han dig i en super ubehagelig, og unfair position. Enten kan du vælge at føje ham, og derfor give ham hvad ham vil, uanset hvordan du selv har det, eller også kan du sige fra, og gå og være bange for at han slår sig selv ihjel. Det er slet ikke fair af din ekskæreste at sætte dig i den position.
Han manipulerer dig, og kontrollere dig ved den opførsel. Og det er et tydeligt tegn på et psykisk overgreb. Han fratager dig at agere autentisk i situationen hvor i bliver uenige eller uvenner, og tvinger dig til at reagere som han synes du skal reagere.
At han ydermere også har taget hårdt fat i din arm, når du vælger at sige fra, fortæller mig, at du har helt ret når du føler at han opfører sig forkert.
Mit råd til dig vil derfor være at overveje hvor vigtigt det er for dig at have din ekskæreste i dit liv. Han lyder ikke som en person der vil dig det bedste, og derfor er det måske ikke helt forfærdeligt at han er din eks.
Vælger du beholde ham i dit liv, vil mit råde være at holde fast i dig selv, og dine grænser. Fortæl han hvor ked af det du bliver når han siger han vil slå sig selv ihjel, og forklar ham hvor ubehagelig det er at blive taget som "gidsel" i jeres samtale.
Jeg håber det besvarede dine spørgsmål.
Mvh Bryd Tavsheden