19/03/2022
Min ven har prøvet at voldtage mig
For ikke så mange uger siden mødtes jeg med en ven for at hænge ud, han begynder så at snakke om sex og alt sprn noget og han vil gerne bolle med mig, vi sidden inde i sådan en opgang ved en parkeringskælder fordi det regnede, og han tager hånden ned i mine bukser uden at jeg har sagt ja til det, jeg prøver roligt at fjerne hans hånd og siger nej. Han tager så hans bukser af, og tager fat i mit hovede og prøvede at presse mit hovede hen til hans pik, jeg siger nej flere gange og går i panik og får angst så sidder og kan ik sige noget og er bare stille helt frosset efterfølgende tager han mine bukser af.. og bliver ved med at prøve på at komme ind i mig.. han tager hårdt fat i mine arme og bliver ved med at holde hårdt fast i mig engang imellem får jeg sagt stop og nej.. og han blir ved jeg prøvede at kæmpe mig fri og så råbte han.. har ikke sagt det til min mor men er så bange

Svar
Hej med dig.
Først og fremmest vil jeg gerne takke dig for at skrive til os. Det du har været udsat for er på ingen måder i orden, og det er rigtigt dejligt at du skriver til os for råd.
Det er desværre ikke unormalt at et nej ikke bliver respekteret.
Det første jeg hæfter mig ved, i det du skriver, er at du gentagende gange siger fra overfor din ven. Første gang da han forsøger at røre dig, og du siger fra igen da han forsøger at presse dit ned mod hans skød. Jeg læser det som om at du har været meget tydelig overfor ham, og at du derfor klart og tydelig har markeret overfor ham han overskrider dine grænser. Det er flot!
Du skriver også at du derfor fryser fast, og ikke kan bevæge dig. Det er en helt naturlig respons når man bliver udsat for noget som ikke er rart. Ens krop lukker simpelthen ned. Det er der intet galt i, og det sker for mange når de bliver udsat for et overgreb. Din krop prøver faktisk bare at passe på sig selv, ved at lukke lidt ned, så man ikke mærker ubehaget.
Jeg hæfter mig dog især ved at du til sidst får kæmpet dig fri. Jeg læser dette som om at du på intet tidspunkt i denne situation har været uklar i din reaktion. Der er intet i denne situation der kan misforstås fra din kammerats side, til at du skulle have lyst.
Det du er blevet udsat for er et seksuelt overgreb og forsøg på mere. Et seksuelt overgreb er når en person overskrider dine grænser, såsom at røre ved dig uden at få lov, befamle dig, eller som i dette tilfælde, prøver at tiltvinge sig adgang til din krop ved hjælp af vold og trusler.
Til sidst nævner du selv at du ikke har sagt det til din mor, og at du er bange. Det forstår jeg godt du er. Det du har været udsat for kan være enormt sårbart at snakke om. Man kan føle skam, at man selv lagde op til det, eller at man ikke sagde ordentligt fra.
Det at du skriver herind til os, viser en enorm styrke. Det viser at du godt ved at det der skete, ikke var i orden.
Jeg synes du skal fortælle om hvad der er sket til din mor, eller et andet mennesker du er tryg ved og som du stoler på.
Du skal ikke gå med det alene. Der kan være noget enormt forløsende ved ikke at sidde med en voldsom oplevelse alene, og så plejer frygten også at gå væk.
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget!
Og husk at vi også har en chatfunktion og en hotline, hvis du har brug for at snakke.
Mvh Bryd Tavsheden.