19/03/2022
Jeg fik ikke svar på mit spørgsmål
Jeg har skrevet brevet “vil ikke fortælle forældre om voldtægt” og har ikke fået svar på det jeh spørher om. Forstår jeres bekymring, men jeg passer på mig selv og har styr på det. Har fortalt min lærer om det, men kan ikke spørge om en graviditetstest. Vil bare vide om der er en aldersgrænse for at købe dem, og hvordan jeg får en uden at mine forældre ved det. Mine forældre skal ikke vide det, sådan er det. Kan i hjælpe med det jeg spørger om eller ej?

Svar
Hej
Det er godt, at du skriver til os og vi vil rigtig gerne hjælpe dig.
Jeg kan godt se, at vi ikke svarede på det med graviditetstesten. Det er fordi vi rådgiver om vold og seksuel vold og det vil vi rigtig gerne hjælpe dig med at bearbejde. Vi kan derfor ikke rådgive om, hvordan du køber en graviditetstest og evt. skjuler det for dine forældre.
Det er megasejt, at du har sagt det til din lærer. Du skriver, at du ikke også kan spørge din lærer om hjælp til at anskaffe en graviditetstest. Hvad tænker du der ville ske, hvis du bad din lærer om, at hjælpe dig med at anskaffe en graviditetstest? Hvis din lærer var en god støtte, da du fortalte ham/hende om voldtægten, så håber jeg du finder styrken til at tale med din lærer igen og om hjælp til at anskaffe en graviditetstest.
Kender du andre voksne du har tillid til og som du kan spørge om hjælp? Det er tydeligt, at du er stærk og føler du kan tage vare på dig selv. Jeg tænker det kræver styrke at bede om hjælp og at det nogen gange er den bedste måde at tage vare på sig selv. Jeg håber derfor at du kan samle styrke til at tale med din lærer igen eller at fortælle det til en anden voksen du føler tryghed ved.
Vi anbefaler i øvrigt fortsat, at du kontakter din læge for at få undersøgt om du er gravid og så du kan få hjælp til dine skader.
Jeg kan forstå at din familie ikke må vide du er blevet voldtaget. Hvad tænker du der ville ske, hvis de fandt ud af det? Det kan være rigtig hårdt at skulle holde hemmeligt for sin familie og når man har oplevet noget så voldsomt, så kan det være vigtigt at du får din families støtte. Jeg ved også, at det nogen gange ikke er muligt at få familiens støtte og så håber jeg at du får modet til at fortælle det til en anden voksen.
Jeg ved at det er hårdt at bære rundt på alene og det er vigtigt at du kan få støtte fra nogle voksne. Du er også altid meget velkommen til at kontakte os mandag til torsdag fra 17-20, hvor du enten kan ringe på 44452090 eller skrive til chatten https://brydtavsheden.dk/hjaelp/chatten/. Vi vil rigtig gerne støtte dig.
Venlig hilsen Bryd Tavsheden.