19/03/2022
Hej er en pige på 14 år og oplever både vold der hjemme, med kæresten og i skolen.
Hej er en pige på 14 år og oplever både vold der hjemme, med kæresten og i skolen. Jeg oplever tit trulser fra min mor og far og sjældne gange slår de mig. Jeg føler jeg har angst for dem er bange hver dag for hvad de kan finde på eller at jeg laver nogen fejl. Oplever rigtigt tit jeg for skæld ud over ting jeg ikke brudte? Fx at tømme opvaskemaskinen? Det for mig tit til føle jeg at de hader mig lige meget hvad jeg gør og det er mig der er noget galt med. Angående min kæreste så er han 20 og jeg er 14 så vi har meget aldersforsekl og han har meget socialt kontrol over mig, han styre min instagram og snapchat og alle mine sociale medier, han bestemmer også hvem jeg må være sammen med og snakke med. Han virkere meget magt syg og han har selv indrømmet han elsker have magt over mig og at nu hvor han har magt over mig har han på en måde også magt over mine forældre og sådan noget, nogen gange så skrammer det mig lidt de ting han siger. Han flipper også altid ud vis jeg ikke overholder de relger ham og mig har sammen? Jeg føler mig tit som intet værd fordi jeg værken her hjemme eller ved min kæreste eller for den sags skyld i skolen betyder noget for nogen? Føler mig ligegydlig og overset. Mine venner fra skolen syntes jeg reager meget agrasivt fks vis jeg bliver sur så kan jeg finde på kaste min telfefon ind i væggen eller sådan nogen andre ting? De syntes jeg reager voldsomt? Men jeg har svært ved bedøme om det er voldsomt? Jeg spejler jo mine forældre? Er det mig der er noget galt med? Fordi hvergang jeg snakker med min kæreste om det her siger han at han styre mig for min egen skyld. At vis han ikke havede regler og konsekvenser for alt jeg gjordre så ville jeg ikke være et godt meneske? Føler mig så klam og ulækker når jeg tænker over det og føler mig helt vildt dårligt tilpas føler alting er min skyld? Det min skyld mine forældre skændes det min skyld jeg ikke må være sammen med mine venner osv
Er det mig som der er noget galt med og vis ja så plss hjælp mig for vil ikke være et dårligt meneske

Svar
Kære du!
Hvor er det godt du skriver. Kan godt godt høre, at du er et svært sted. Lad mig se, om ikke jeg kan give et godt råd eller to.
Du fortæller at du oplever vold i dit hjem. Det kan både være trusler og slag.
Hvor jeg ked af at høre, at det sker for dig. Det må være svært at være i. Du skal vide, at det på ingen måde er din skyld. Ansvaret ligger ene og alene hos dine forældre. Det er deres ansvar at du vokser op i et sikkert og trykt hjem.
Du fortæller også, at du oplever vold fra din kæreste. Han kontrollerer stort set alt hvad du laver og du oplever ham som magtsyg. En del af psykisk vold, er manipulation og kontrol. Ens kæreste kan få en til at føle, at man bliver nødt til at gøre som de siger og at de altid har ret. Det er sindssygt svært at være i, fordi samtidig er der en del af dig der siger, det kan da umuligt være okay. Kan du genkende den følelse?
Det tror jeg, at du kan. Jeg tror, at det er den vrede over den uretfærdighed du føler, der gør at du reagerer som du gør. Det betyder ikke at de ting, du gør altid er hensigtsmæssige eller rigtige. Men alle der læser det her brev, kan så godt forstå din vrede. Din vrede er naturlig og helt okay! Vi skal bare have fundet en anden måde at få den ud på.
Det er så vigtigt, at du får noget hjælp. At vi finder nogen som kan se dig og forstå dig. Jeg læser dit brev som, at du ikke føler at der er nogen der forstår dig. Det fortjener du <3
Jeg vil derfor bede dig skrive på vores chat eller ringe til os i næste uge. Vi har åbent hver mandag-fredag fra kl 17-20. Så vil vi gerne forstå dig og hjælpe dig videre.
Du er ikke forkert - din situation er forkert. Husk det <3
Mvh Bryd Tavsheden