01/04/2022
Kan ikke leve med min mors kæreste - det er UMULIGT
Jeg er en pige på 16 og står med et problem ift. min mors kæreste.
Han er en kæmpe idiot og råber af mig og min mor hele tiden - mest af mig, men også af min mor, når han synes hun “ikke forstår” noget eller er “fatsvag”.
Har prøvet det hele: Først store skænderier. Så stille ind på mit værelse og græde, imens han råber af mig igennem min dør eller bagtaler mig højlydt til min mor. Så gik jeg ud af huset og gik lange ture for så at komme tilbage.
Har endda prøvet med det samme at sige “Du sårer mig (sådan her) fordi (det og det)”, men han var mega ligeglad og fortsatte bare med at tale ned til mig.
Skænderierne er ikke engang over store ting. Men derimod ham, der bliver sur over det mindste.
Ville elske at komme på kollegie, men jeg må ikke for min mor. Min far bor alt for langt væk og har ikke plads til mig i sin lejlighed.
Kan ikke leve med min mors kæreste - det er UMULIGT.
Min mor siger, at vi kan flytte fra ham, men vi er lige flyttet ind. Og hun lyder altid så ked af det, og siger alt muligt om, at hun ikke vil have en ny kæreste efter ham. Det giver mig vildt dårlig samvittighed.
Vi har nu boet med ham siden august måned…
Hvad i alverden kan jeg gøre for at løse- eller undslippe denne situation? Føler næsten, det er ude af mine hænder

Svar
Kære pige på 16 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver!
Du fortæller, at du har det svært med din mors kæreste. Han råber af dig - og din mor - hvilket gør dig rigtig ked af det. Det lyder som en ubehagelig oplevelse, at din mors kæreste råber og skændes med dig og din mor. Det er meget normalt, at man vil væk fra en situation og sted, hvis man ikke har det godt.
Jeg kan ud fra dit brev også forstå, at du har prøvet at kommunikere med din mors kæreste, men desværre uden held. Det gør mig ked af at høre. Men har du eller din mor prøvet at snakke med ham, når han er i godt humør? Nogle gange handler det om at finde det rette tidspunkt at snakke med en person om sine følelser. Hvis en person er i godt humør, er de også mere tilbøjelige til at tage imod det, der bliver fortalt til dem.
Inde i Bryd Tavsheden rådgiver vi jo om psykisk og fysisk vold. Jeg har lidt svært ved vurdere, om du bliver udsat for vold derhjemme. Hvis du selv mener, at du bliver udsat for vold - eller hvis du er i tvivl, så er du mere end velkommen til at skrive til os på chatten i hverdagene mandag - fredag fra kl. 17:00 - 20:00.
Jeg ønsker det bedste for dig.
Mvh.
Bryd Tavsheden