01/04/2022
Hun har også truet mig med at slå mig eller ihverfald sagt hun havde lyst til at slå mig.
Hej,
Jeg skændes rigtig tit med min mor og vi kommer tit ud i store skænderier hvor vi efter ikke snakker sammen i lang tid. Nogle gange truer hun mig med at få kommunen til at tage mig eller smide mig ud af hjemmet. Hun har også truet mig med at slå mig eller ihverfald sagt hun havde lyst til at slå mig. Hun kalder mig tit for et dårligt menneske, men så dagen efter er hun mega glad og siger hun elsker mig. Nogle gange ignorere hun mig også helt og vil ikke snakke med mig. Er dette psykisk vold?

Svar
Hej med dig!
Hvor er det godt du skriver. Jeg kan forstå, at du har nogle rigtige svære oplevelser med din mor. Dem vil jeg gerne hjælpe dig med. Jeg vil også gerne fortælle dig, at det er så godt, at du lytter til den stemme, der siger, det her er ikke okay - fordi det er ikke okay!
Du fortæller, at du tit skændes med din mor, hvorefter i ikke snakker sammen i lang tid efter. Så kan hun finde at true dig, med at gå til kommunen og at slå dig. Eller sige hun har lyst til dig.
Det er slet ikke okay. Og ja, det er psykisk vold, at true med at slå. Det er det, fordi det er en trussel, som kan gøre dig usikker, nervøs og bange.
Du fortæller også, at din mor kan fortælle dig, at du er et dårligt menneske, men være glad dagen efter. DU er ikke et dårligt menneske. Det håber jeg virkelig du fortæller dig selv, når du læser det her. Jeg kan også læse, at din mor fortryder det og er glad dagen efter. Men det er slet ikke okay, at snakke sådan til dig.
Hvor er jeg dog ked af, at du har de her oplevelser med din mor. I dit brev, er det meget tydeligt, at det du beskriver er psykisk vold. Det har du ikke fortjent og det er ikke din skyld. Men hvad skal vi så gøre nu?
Det første vi skal have gjort, er at have stoppet volden. Derfor er det rigtigt vigtigt, at du får sagt det her højt til nogen, som du føler du kan stole på. Er der nogen, som du føler, du kan sige det her til?
Det lyder for mig, som om at din mor har svært ved at håndtere og tage ansvaret for de situationer, som opstår mellem jer. Jeg tænker derfor, at hun har brug for noget hjælp. Og sådan noget hjælp, findes der heldigvis!
Nu har din mor fortalt dig noget om kommunen kan jeg læse. Jeg ved ikke hvad, men nu vil jeg gerne fortælle dig, hvorfor vi har nogle dygtige mennesker siddende i din kommune. Det har vi, i det tilfælde, at der skulle være en familie der har brug for hjælp. Så har de mulighed for at gå ind og kigge på, hvad ville være det bedste for jeres hjælp. Jeg kunne forestille mig, at din mor fik noget hjælp til at styre sit temperament og håndtere situationerne anerledes.
Nu har du læst i mit svar, at du desværre bliver udsat for psykisk vold. Det kan godt efterlade en med en følelse af, at man bliver rigtigt trist. Og det er helt naturligt, fordi det er ikke rart. Og alle vil gerne passe godt på sig selv og passes godt på. Men det kan blive bedre, det lover jeg!
Hvis ikke du føler, at du har nogen, som du kan sige det her højt til, så vil vi rigtigt gerne snakke med dig og hjælpe dig. Du kan skrive til os på chatten hver mandag-fredag kl 17-20. Håber vi hører fra dig 🙂
Mvh Bryd Tavsheden