01/04/2022
Er jeg i en familie med vold
Hej bryd tavsheden
Jeg ved ikke om jeg er i en familie med vold
Mine forældre kan godt finde på at råbe af mig eller mine små brødre på 7 og 2 år min lille bror brækkede hans fod på et tidspunkt fordi min bonus far tog fat i ham og fik sat ham lidt hård ned
Hvad skal jeg gøre ?

Svar
Hej og tak fordi du har skrevet til os.
Det lyder voldsomt at dine forældre kan finde på at råbe af dig og at du har overværet at din bonusfar har taget for hårdt fat i din lillebror.
Det du fortæller, at du oplever lyder voldsomt og ubehageligt. Det kan være tegn på at det er vold du oplever og jeg vil opfordre dig til at læse mere på nettet om hvad fysisk og psykisk vold er. Psykisk vold er når man gentagende gange nedgør, ydmyger, krænker, manipulerer, truer ellers isoleres. Fysisk vold kan bestå af slag, med flad eller knyttet hånd, rive i håret, rysteture, spark eller brændemærker fra cigaretter, knivstik og skud.
Jeg vil opfordre dig til at fortælle, hvad du oplever til en voksen. Det kan være en lærer eller en i din familie (bedsteforældre, onkler eller tanter). Det er ikke meningen, at man som 14 årig skal være alene med de bekymringer du fortæller om.
Du er også altid velkommen til at skrive ind til brevkassen igen, eller kontakte os på vores chat eller telefon. Vi har åben alle hverdage kl. 17-20.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden