06/04/2022
Problemer med familien
Hej jeg er en 14 pige som hele tiden oplever familie problemer, bl.a. ved at min far siger at jeg ikke er god nok hvis jeg bare får et 7 tal. Min mor råber af mig hvis jeg ikke gør hvad hun siger eller hvis min10 årige lille søster bliver sur på mig over at jeg ikke vil bruge tid med hende fordi jeg selv har haft en lang dag.
Jeg føler lisom at jeg aldrig bliver hørt eller er god nok

Svar
Hej du
Det du fortæller mig må være svært at være i for dig. Jeg forstår på dig, at du føler dine forældre er efter dig og din lille søster bliver sur, hvis du ikke har tid til hende. Og ud fra det du skriver forstår jeg også, at du måske oplever, at du hele tiden skal tage hensyn til andre og ingen i din familie tager hensyn til dig?
Må jeg spørge dig om du har talt med dine forældre om det og fortalt dem, hvordan du oplever det?
Nogle gange kan det nemlig hjælpe at fortælle hvordan man har det og hvordan man ser det der sker.
På den måde kan du åbne for dialogen med dine forældre og så kan I måske sammen hjælpe hinanden med at forstå, hvad der virker så svært lige nu og hvad der får dig til at føle, at du ikke bliver hørt og ikke oplever at du er god nok.
Mon det er noget du kan overveje?
Hvis det er svært at tale med dine forældre om det, så kan det være, at der er andre voksne omkring dig som kan hjælpe, for eksempel en bedstemor eller bedstefar eller en god lærer.
Her hos Bryd Tavsheden vil vi rigtig gerne hjælpe dig, hvis du oplever at blive udsat for fysisk eller psykisk vold eller anden grænseoverskridende overgreb fra andre. Vi kan tale med dig om det du oplever, og vi kan hjælpe dig med at komme videre med det du har oplevet at være udsat for.
For nu vil jeg ønske for dig, at du får talt med dine forældre om det du oplever, og at I sammen kan hjælpes ad, så du føler dig god nok og hørt og set af din nærmeste familie.
Kan du passe på dig selv.
Varme hilsner
Bryd Tavsheden