06/04/2022
Mine forældre vil bestemme over mig
Mine forældre respektere ikke at jeg har et Privat liv. Min mor tjekker hele min enheder igennem og min beskeder osv jeg siger “du har ikke ret til at tjekke mit privat liv” mine Forældre begynder at sige “du er kun 12 du har intet privat liv” og begynder at skrive til min venindes mor, om at vi ikke må mødes og være sammen og bestemmer og bestemmer over hvem jeg er sammen med. Jeg er sammen med hende i skjul men jeg er bange for at mine lærer vil fortælle hvem jeg er sammen med i skolen osv. Min mor er begyndt og komme og tjekke op til mig til skole patrulje og det føler jeg er vildt irriterende og grænse overskridende

Svar
Kære du
Tak fordi du skriver her til Bryd Tavsheden og fortæller om, hvordan du har det over det du oplever hjemme.
Må jeg starte med at fortælle dig, at det lyder som om dine forældre holder meget af dig og er meget bekymret for dig. Mon det kan være tilfældet?
Når jeg læser det du skriver, forstår jeg også, at du føler dig meget begrænset af den måde, som dine forældre reagerer på, at du gerne vil bestemme selv og have et privatliv.
Jeg kan godt forstå dig, og jeg kan også godt forstå dine forældre - at ville bestemme selv, have privatliv og blive voksen, kan være en meget svær tid for både forældre og for den unge.
Af den måde du skriver på tænker jeg, at du er en fornuftig pige, som kan fortælle dine forældre, hvordan det opleves at være dig lige nu. Jeg tænker også, at I sammen kan finde ud af en anden måde, så du også oplever at have medbestemmelse og til en vis grad bestemme selv.
Måske har dine forældre brug for at vide mere om dine tanker, dine kammerater og hvordan du har det i al almindelighed.
Måske kan det også være godt for dig at vide, hvad der gør, at dine forældre handler som de gør.
Mon det er en måde, at I sammen ser på om situationen kan ændres?
Hos Bryd Tavsheden er vi rigtig gode til at hjælpe børn og unge, som oplever at være udsat for fysisk eller psykisk vold eller anden form for grænseoverskridende overgreb begået af en anden person. Og vi er klar til at tale om dette og til at finde måder, som kan gøre at man kan komme videre efter sådanne oplevelser.
Hvis jeg forstår dig korrekt så handler din situation primært om, at du føler at dine forældre gerne vil begrænse dig i din færden. Og som sagt tænker jeg, at det skal du og dine forældre i første omgang tale sammen om.
Jeg vil ønske dig alt det bedste.
Kan du passe på dig sev.
Varme hilsner
Bryd Tavsheden