06/04/2022
Hvad kan jeg gøre for at tale mere med min mor og min søster
Jeg vil meget gerne snakke mere sammen med min søster og min mor. Men det er virkelig svært. Min søster og min, snakker aldrig sammen. Og min mor er ikke den jeg taler med normalt, om ting der er svære. Jeg vil gerne være et forbillede for min lillesøster. Men når har det svært. Så har jeg ikke overskud til at være der for min søster.
Hvordan ændre jeg det?

Svar
Kære du
Hvor er det flot af dig, at du gerne vil gøre noget for at ændre på dit forhold til din søster og din mor.
Og hvor er det også flot af dig, at du gerne vil være et forbillede for din lillesøster.
Og jeg tænker, bare jeg havde sådan en storesøster som dig - din lillesøster er heldig. Og det er din mor også, at hun har dig.
Du lyder som om du har et tæt forhold til både din søster og din mor, men at det er svært for dig at fortælle dem, hvis du har det svært. Mon det er rigtig forstået?
Hvis det er rigtig forstået, så tænker jeg, at både dine søster og din mor ville være kede af det, hvis de vidste at du nogle gange har det virkelig svært og at du ikke kan eller vil fortælle det til dem.
Jeg tænker, at de ville være kede af ikke at få lov til at hjælpe dig.
Hvad mon du tænker om det?
Og jeg tænker også på, hvordan du mon ville have det, hvis du vidste at din søster eller mor havde det svært og ikke ville fortælle det til dig?
Jeg forstår også på dig, at du gerne vil ændre på det. Og jeg tænker, at hvis jeg var dig, ville jeg prøve at fortælle både din mor og din søster, at du nogle gange har det rigtig svært, og at du ville ønske du kunne tale med dem om det, eller alligevel finde overskud til at være der for dem.
Hvis det er svært for dig at fortælle dem det, så kan du måske bedre sende dem et brev - eller måske endnu bedre vise dem, hvad du har skrevet her til Bryd Tavsheden. Hvad tænker du om det?
Hos Bryd Tavsheden er vi rigtig gode til at tale med børn og unge, som har været udsat for fysisk eller psykisk vold eller anden form fra grænseoverskridende adfærd fra andre unge eller voksne. Vi er gode til at lytte og gode til sammen med den unge at finde ud af, hvordan man komme videre efter sådanne oplevelser.
Nu vil jeg ønske for dig, at du får talt med din søster og din mor om, at du nogle gange har det virkelig svært. Jeg er sikker på, at du vil opleve, at det er rart at tale med dem om det og det vil hjælpe dig til sammen med dem at se, hvordan I og du kan ændre på det.
Kan du passe på dig selv!
Varme hilsner
Bryd Tavsheden