07/04/2022
Mor har fået ny kæreste, og det er som om hun slet ikke ser mig
Hej, jeg er vokset op med at min far har drukket og udsat min søster, mor og jeg for psykisk vold. Efter mine forældre blev skilt, snakkede min mor hele tiden om, hvor meget hun var der for os når min far ikke var, og ting som det. Nu, lang tid efter, har hun fået en kæreste selv, og hver gang kæresten er hjemme ved os er det som om hun slet ikke ser mig, hvis jeg snakker til hende svare hun ikke engang. Hvis hun så ser jeg bliver ked af det eller jeg prøver at gå på mit værelse alene, komme hun så hen til mig og lader som om der intet er sket og siger at nu må jeg lige styrer mig, og ikke bare kan gå på værelset når vi har gæster.
Er der overhovedet noget jeg kan gøre? Har snakket med hende men hun bliver bare sur. Min far drikker stadig så kan ik flytte ud til ham og har ikke andre omkring mig der hjælper. Skal jeg bare leve med det til jeg flytter i august? Eller hvad kan jeg gøre ?
Hilsen den forvirret 16 årige

Svar
Hej 16-årige pige,
Mange tak for dit brev.
Du fortæller i dit brev, at du tidligere har været udsat for psykisk vold af din far, der drikker. Det gør mig rigtig ked af at høre, at du har været udsat for psykisk vold gennem din opvækst. Er det noget du stadig kæmper med?
Derudover fortæller du, at din mor har fået en ny kæreste, og du føler, at din mor er meget fokuseret på ham, når han er hjemme hos jer. Dette gør, at du føler dig usynlig for din mor og ikke får den ønskede opmærksomhed fra hende. Dét kan jeg godt forstå gør dig ked af det. Det er aldrig rart at føle sig usynlig og "tilsidesat" af den person, man ønsker opmærksomhed af. Jeg har snakket med mange unge, der går rundt med samme følelser som dig, når enten faren eller moren får en ny kæreste. Og det er selvfølgelig rigtig ærgerligt. Det der sker i sådanne situationer er, at din mor pludselig skal forholde sig til en ny person i familien også ved siden af dig og dine søskende. Det kan være svært at finde en balance, og derfor kan det meget nemt gå udover andre omkring hende. Jeg fortæller dig dette, så du er opmærksom på, at det din mor gør er måske ikke med vilje?
Når det så er sagt, synes jeg det er utrolig sejt, at du har forsøgt at tale med din mor omkring dette. Det viser, at du ønsker at ændre på din situation, og at du tager ansvar for det. Jeg ved selvfølgelig ikke under hvilke omstændigheder du har talt med hende på (fx om hun var i godt humør, med hvilken toneleje osv), men kunne det være en idé at snakke med hende igen, når I begge er i godt humør, og prøve at fortælle hende, hvilke følelser du får, når du ikke får din mors opmærksomhed, og at du føler dig usynlig? Og eventuelt fortælle hende, hvorfor hendes opmærksomhed er vigtig for dig. Det kan måske være med til at sætte nogle tanker i gang hos din mor? Det kunne fx være, hvis I var ude en dag bare jer to, så kunne du tage emnet op.
Derudover vil jeg foreslå at snakke med et familiemedlem omkring dine følelser, eller med en god veninde som du stoler på. Det kan nemlig være rart at "lufte" sine tanker med en man stoler på, når tingene fylder meget oppe i hovedet. Måske har du en veninde, der sidder i samme situation - eller har gjort - som kan dele ud af sine erfaringer? Uanset hvad håber jeg, at du finder en løsning! 🙂
Ønsker dig held og lykke.
Mvh
Bryd Tavsheden.