07/04/2022
Problemer med min plejefamilie
Jeg blev som 13 årig sat i plejefamilie efter eget ønske og det har virket virkelig godt og jeg har kunne blive i mit nærområde med de mennesker jeg kender omkring mig og fortsætte på min skole som jeg har gået på siden 0.
Dog har jeg nogle kontroverser og lidt problemer med min plejemor. Nu har jeg så fået en ny sagsbehandler og efter bare en samtale med mig har hun besluttet at jeg ikke skal bo under samme tag med hende (selvom det langtfra er voldsomme ting jeg har udtalt mig om!). Så jeg skal altså enten på efterskole eller bosted. Dette har jeg dog slet ikke på nogen måde lyst til! Vil bogstaveligt talt hellere dø! Min sagsbehandler lytter dog dsv ikke særligt godt til hvad jeg siger og mener og hun giver en følelsen af at man kun handler om penge for hende og hendes løn. Ved derfor overhovedet ikke hvad jeg kan eller skal gøre???

Svar
Kære 15 årig pige
Mange tak for dit brev. Jeg kan forstå på dit brev, at du har haft nogle kontroverser med din plejemor og dette har fået din sagsbehandler til at beslutte at du ikke, skal bo hos din plejefamilie længere.
Jeg kan sagtens forstå at du står i en ubehagelig situation, og at det må være frusterende at blive flyttet et andet sted hen, imod ens vilje. Som 15 årig følger der helt særlige rettigheder, der lyder på at du har selvstændig partsstatus. Dette betyder at du har ret til at klage over afgørelser som kommunen træffer. Din stemme skal vægtes højt, da dette netop omhandler dit liv. Du kan kontakte din kommune, og fortælle dem at du er utilfreds. Hvis ikke dette ændrer noget, så kan du oplyse dem at du ønsker at klage.
Du kan med fordel kontakte Plejefamilernes Landsforening eller læse mere om dine rettigheder på deres hjemmeside: https://plejefamilierne.dk/ . Du er velkommen til at kontakte os igen for yderligere rådgivning. Vi er åben på chatten i hverdagene fra kl. 17-20. Derudover kan du ringe til os på +45 44 45 20 91 eller booke et gratis samtaleforløb på vores hjemmeside. Held og lykke med det hele!
Mvh.
Bryd Tavsheden