07/04/2022
Mange personlige tanker om mig selv.
Hej alle. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg har igennem mange år af mit liv været igennem mange ting. Ting som har haft indflydelse på hvem jeg er som person, og hvordan jeg opfører mig. I øjeblikket føler jeg at jeg lever et godt og normalt liv, jeg har en dejlig kæreste og jeg har nogle hobbyer. Men en ting som jeg lægger mere og mere mærke til er hvor deprimeret jeg faktisk føler mig. Jeg føler næsten ingen glæde i mine hobbyer, jeg skammer mig over mig selv når jeg kigger i spejlet. Jeg føler ikke jeg har overskud. Jeg føler mig helt nedkørt. Jeg har været igennem meget lort som mine forældre ikke rigtig ved noget om. Jeg føler mig ensom til daglig, og jeg græder ofte. Nogle gange føler jeg også at verden ville være bedre uden mig. Men hvad gør jeg?? Er jeg deprimeret??

Svar
Kære dreng på 16 år.
Tak for dit brev. Det er trist at læse at du har så mange negative tanker om dig selv. Også selv om dit liv på ydersiden virker som om du har det godt.
Nu er vi en brevkasse, der arbejder med børn og unge, der oplever vold i deres liv. Så vi er nok ikke de bedste til at hjælpe dig videre.
Men her nogle tanker:
At være 16 år, er en tid hvor meget er usikkert og der er mange tanker om livet. Om livet er godt nok, om man som person er god nok, og mange tanker om ens personlighed, disse tanker er en naturlig psykologisk proces i den alder du har.
Men om du har psykologiske problemer, som er udover det der kan forventes, det kan jeg ikke svare dig på, og slet ikke gennem et brev.
Så jeg tænker at du kan kontakte din egen læge, måske få en henvisning til en psykolog. Det er gratis at tale med psykologen, når du er under 25 år.
Måske er der en studievejleder på din skole/din uddannelse. Måske er der en ungdomsrådgivning i din by.
Du kunne også kontakte headspace.dk
Tænk over om det er steder som du kan henvende dig.
Mange hilsner fra
Brevkassen.