17/04/2022
Min far tager hårdt i min arm, når han bliver sur
Hej Brevkasse.
Når min far blive sur, tager han hårdt fat i min arm, og det gør ondt. Jeg siger til ham han skal stoppe, og lade være med at røre ved mig, men han siger han godt må. Hvad skal jeg sige, for han stopper? Ps: Min far og jeg har et tæt forhold, men nogle gange bliver vi bare uvenner.

Svar
Hej, og tak fordi du skriver ind til os.
Jeg kan godt forstå, at du ikke vil have, at din far tager hårdt fat i din arm, når han bliver sur på dig. Det lyder heller ikke særligt rart, at han ikke hører på dig, når du siger til ham, at han skal stoppe med at røre dig, og at han mener, at han gerne må tage hård fat i dig.
Det er dog dejligt at høre, at du synes dig og din far har et tæt forhold, og det er super sejt, at du skriver ind til os for at få hjælp til, hvad du skal sige til din far for at få ham til at stoppe. Jeg tænker, at det vil være en god idé, hvis du kunne tage en snak med din far om det, når I ikke er uvenner. Jeg tror, din far vil være bedre i stand til at lytte til hvordan du oplever det når han bliver vred og hvor ked af det du bliver, når han ikke er sur på dig. Du kan prøve at fortælle ham, at du er glad for, at I har sådan et tæt forhold, men at du bliver ked af det, når han tager hårdt fat i dig, og at du meget gerne vil have, at han lader være med det.
Hvis din far stadig ikke vil lytte til dig efter denne snak, synes jeg du skal prøve at tage en snak med din mor omkring, det du oplever, da det bestemt ikke er noget, du skal gå med alene.
Du er altid velkommen til at skrive eller ringe herind igen, hvis der er andet, du har brug for at tale om!
Chatten har åben alle hverdage mellem kl. 17 og 20.
Med venlig hilsen Bryd Tavsheden