19/04/2022
Er det vold?
Hej jeg har lige taget jeres test om vold og jeg blev lidt overrasket over at jeg har oplevet mere end jeg troede og en ting jeg lade exsta mærke til var at det med at ens kæreste vil tjekke ens telefon og ikke stoler på dig når du er ude med folk. Jeg er lige kommet ud af et forhold og min den gang kæreste spurgte altid om ting som hvor mange drenge har du på din snap eller har du sendt nudes til andre folk hvilket i sig selv ikke var så slemt men det der var den sidste dråbe for mig var da han blev sur over jeg har en rigtig god drenge ven og sagde at det var næsten så slemt som at være utro og sagde at han ikke følte han kunne stole på mig og at jeg ikke elskede han mere osv det var også hele grunden til at jeg slog op men jeg er bare i tvivl fordi jeg har aldrig vist hvor voldsomt det entenlig var før jeg tog jeres test. Så er det vold????

Svar
Kære du
Tak fordi du skriver til Bryd Tavsheden og vil høre, om du har været udsat for vold.
Som du sikkert har læst på vores hjemmeside, så kan vold have mange former og give sig udslag på mange måder, for eksempel kan det godt opleves voldsomt og måske ligefrem som en form for psykisk vold, hvis man oplever, at en person man holder meget af ikke stoler på én og har behov for at kontrollere én.
Udfra det du skriver, lyder det som din tidligere kæreste er meget usikker både på sig selv og på dig. Og jeg tænker, at det er godt, at du har slået op, så du ikke udsættes for den behandling længere. For det er voldsomt at blive udsat for mistillid og kontrollerende adfærd, og jo længere tid det får lov at stå på, jo længere tid man udsættes for denne form for overgreb, jo mere påvirker det én og éns selvværd.
Derfor skal du rose dig selv for, at du har gjort det forbi, og du skal passe på ikke at finde en ny kæreste, som viser samme tegn. Kan du det?
Hvis du stadig på baggrund af din test eller andet du har oplevet, som du føler som et overgreb eller vold, så er du velkommen til at chatte med os eller ringe til os.
Du kan ringe til Bryd Tavsheden i morgen mellem 44 45 20 91 9 og 15 eller i morgen aften 44 45 20 90 mellem 17 og 20.
Kan du passe på dig selv.
Mange hilsner
Bryd Tavsheden