20/04/2022
Er jeg udsat for vold af min mor ?
Hej
jeg er nysgeri om jeg har været udsat for psykisk vold. ( Undskyld dårlig kommatering og stavelser)
Min mor plejer altid at blive sur/skuffet på mig når jeg ikke kan hjælpe hende.
Flere gange har hun truet mig med at sende mig til regeringen og at hun ikke vil være min mor mere, hvilket har gjort mig meget ked af det og følt at jeg ikke var noget værd
Er blevet slået flere gange først gang jeg kan huske var med en wiiU ( en spille konsol) da jeg var ca 9 år gammel. Flere gange har jeg fået lussinger og råben i hovedet.
Hun siger at hun er bange for at jeg ville slå hende selvom jeg aldrig har udvist vold mod hende eller andre i min familie.
Hun bliver ved med at sige jeg manipolere hende, ikke behandler hende ordentlig osv
Jeg plejer at hjælpe til når jeg kan og overordnet mit bedste for at hjælpe hende ( hun har 3 børn så kan godt forstå hvis hun nemt bliver sur.
Hver eneste gang vi er uvenner kaster hun med tingene smækker med dørene og ødelægger mine ting, hun har haft ødelagt min dør 2 gange min pc 1 gang mit headset4 gange og listen går vidre, ikke nok med det så hver gang vi uvenner mister jeg min tlf, computer og internet i op til flere uger ( jeg er meget introvertet så min pc er lidt den eneste form for socialicering jeg har)
Vores skænderier hvis de bliver store nok ender det altid med at hun græder og jeg skal sige undskyld hvilket jeg ikke føler er helt fair
Btw sry hvis jeg spiler jeres tid det er ikke min mening

Svar
Hej Dreng på 15.
Tak for dit brev til os og hvor er det godt at du skriver hertil ! -Du har Ingen grund til skulle give en undskyldning, det er ikke en skriftelig opgave på nogen måder, vi er her for at rådgive og hjælpe dig, ikke bedømme dig.
Du skriver at din mor plejer at blive sur/skuffet på dig når du ikke hjælper hende og at hun flere gange har truet med at sende dig til regeringen og at hun ikke vil være din mor mere.
Du skriver også at du er blevet slået flere gange siden du var 9 år og er blevet råbt ind i hoved, og at din mor smækker med dørene og ødelægger dine ting, samt tager dine ejendele fra dig, i op til flere uger. At hun i øvrigt som oftes giver dig skylden for hendes (manglen voksen) opførsel.
Du får beskrevet dit spørgsmål virkelig godt og jeg forstår godt du søger svar !
Først vil jeg skrive til dig at det er SÅ godt at du skriver herind og Bryder Tavsheden med det som der foregår derhjemme og som den måde du bliver mødt og behandlet på.
Jeg vil gerne påpeje og understreje hvor utrolig vigtigt og godt det er, at du faktisk kan mærke at det ikke er okey og ikke føles fair at du skal undskylde når du ikke har gjort noget galt.
For det første så er det ALTID de voksnes ansvar at der er en god relation mellem børn og voksne! og det er ALTID den voksnes ansvar at kunne styre sit eget temperament og opføre sig ordenligt og tage ansvar for sig selv og sine handlinger! og det er Aldrig ens skyld at man bliver slået og udsat for vold hverken fysisk eller psykisk.
Først vil jeg skrive til dig, at det er SÅ godt at du skriver herind og Bryder Tavsheden med det som der foregår derhjemme og om den måde du bliver mødt på.
Det er uden tvivl vold som du bliver udsat for både fysisk, psykisk, matrialt og latens (det betyder at frygten/volden ligger i luften og kan ske igen)
Har du fået snakket med nogle du har tillid til omkring hvordan du har det derhjemme ? det vil jeg helt klart rådgive dig til at gøre vis det er muligt.
Du er også mere end velkommen til at kontakte os på tlf 4445 2091, vi kan tilbyde samtale forløb (anonymt) og alm rådgivning på chatten alle hverdage fra kl 17-20.
Jeg høre du forsøger skabe mening/forståelse for at din mor bliver voldelig pga hun har 3 børn, og det giver så god mening at du forsøger at skabe mening med årsagen, men du skal vide at det ikke undskylder hendes opførsel på nogen måder!
Hun er voksen og skal tage sit voksen ansvar uanset hvor mange børn hun har eller hvor presset hun end måtte være.
At leve i sådanne vilkår kan have meget stor betydning og konsekvens for selvværdet og ens iøvrige udvikling og udfoldelse, et hjem skal være trygt, kærligt og med støtte og opbakning så man kan få ro til at gro og lade op til livets andre udfordringer og krav. Det lyder det ikke til at du får meget af og det vil vi gerne hjælpe dig til så du kan få lidt luft og forandring. Vi er lige her du siger bare til !
Du er utrolig reflekterende og jeg kan læse at du har dig selv godt intakt med hvad du føler, tænker og mærker og det er rigtig godt- du har massere af ressurcer og det skal nok blive bedre på din vej med tiden.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til lidt og at du bevare troen, håbet og viljen.
Lov mig at Pas rigtig godt på dig selv- De bedste varmeste hilsner fra Sofie Bryd Tavsheden.