20/04/2022
Jeg har oplevet vold siden jeg var lille og gik i børnehave
Hej jeg har ikke tænkt mig at nælvne mit navn men jeg oplevet vold siden jeg var lille og gik i børnehave. Mine forældre er invandre og jeg er født i Danmark, vi er 6 i familen og vi 4 børn har oplevet vold siden vi var lille. Min to søskende er over 18 og mig og min lille søster er under 18 år. Jeg er faktis også træt mineforælder især min mor. Min mor giver intet plads. Hver gang der skete noget der hjemme fx skænderier med mine søskende så de min skyld, og nogen gang har også bare lyst til at løbe hjemmefra og kom væk fra alle. Da jeg var yngre fik jeg vild af min far og på de tidens punkt græd jeg med min fars hånd på min nakke og hold mig nede og fortalte mig at skulle holde min k*ft. Vi fik også lussinger og de tror at det hjælper at give vold til børn så de kan lære vores fejl men de gøre ingen ting. Bare normalt er jeg bange for min far, Jeg vil bare gerne dele min oplevelse.

Svar
Hey du,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det sejt og vigtigt, at du skriver ind til os!
Du fortæller i dit brev, at du har oplevet vold derhjemme siden du var lille og gik i børnehave, og at din mor giver dig skylden, når du skændes med dine søskende. Det lyder ubehageligt, og jeg kan godt forstå, at du er er ked af det, og at du allerhelst bare vil væk hjemmefra.
Jeg er glad for, at du skriver herind og bryder tavsheden.
Du fortæller, at du er bange for din far. Det er en normal reaktion på de voldepisoder, som du har oplevet derhjemme med din far. Det jeg forstår ud fra dit brev er, at der ikke er plads til at lave fejl i hjemmet, og at du sidder med en konstant frygt om, at du får en lussing, hvis du begår en fejl. Og blandt andet derfor er du bange for din far. Det er jeg virkelig ked af, at du går igennem. I Danmark er det ulovligt at udøve vold mod børn og unge, og ingen børn og unge skal udsættes for den slags, heller ikke dig! Selvom jeg kan læse i dit brev, at du bare ville dele din oplevelse, så kan jeg næsten ikke lade vær med at komme med nogle anbefalinger. Jeg vil helt klart anbefale dig at kontakte os på tlf. 44 45 20 91. Det er/kan være anonymt, eller du kan skrive til vores anonyme chatrådgivning alle hverdage mandag - fredag fra kl. 17.00 - 20.00, så vil en af vores rådgivere kunne hjælpe dig yderligere med hvad du kan gøre eller blot lytte til dig.
Derudover vil jeg anbefale at tage kontakt til en voksen som du føler dig tryg hos og kan betro dig til. Dette kunne f.eks. være en lærer på din skole eller en voksen i dit netværk, som du kan snakke med, da dette er noget du ikke skal gå rundt med alene.
Jeg ønsker dig held og lykke i fremtiden.
Mvh. Bryd Tavsheden.