22/04/2022
Er det vold at min mor råber af mig vis hun blir sur og truer mig med og sende mig hjem til min far
Er det vold at min mor råber af mig vis hun blir sur og truer mig med og sende mig hjem til min far som jeg ikke ser så meget og laver meget hårde straffe som ikke gavner nogen og gir mig lyst til og slå mig selv ihjel og at hun gir mig skylden for det min skyld hun vil begå selvmord

Svar
Kære du.
Tak for dit brev.
Du spørger om det du oplever med din mor er vold. Lad mig besvare, så godt jeg kan.
Du fortæller, at di mor bliver sur og truer dig med at sende dig hjem til din far. Derudover laver hun efter din opfattelse meget hårde straffe, som du oplever ikke gavner, der giver dig lysten til at begå selvmord. Til sidst, giver hun dig skylden for det og fortæller dig, at det er din skyld, at hun vil begå selvmord.
Det lyder for mig, som om at du bliver udsat for psykisk vold i din relation med din mor. Psykisk vold er gentagende mønstre, hvor man oplever at blive truet, kontrolleret, manipuleret eller nedgjort. Jeg læser i dit brev, at du både oplever trusler og manipulation.
Det lyder også for mig, som om at du slet ikke er okay lige nu?
Det er jeg virkelig ked af på dine vegne. Det der foregår hjemme hos dig med din mor, er ikke okay. Jeg forestiller mig, at det kan være rigtigt svært at være i, når din mor siger, at det er din skyld hun vil begå selvmord.
Du skal vide, at intet af det her er okay eller din skyld. Det skal vi have stoppet, fordi det fortjener du ikke.
Så hvad kan du gøre?
Det første skridt er at bryde tavsheden. Det har du gjort ved at skrive herind. Det skal du have kæmpe ros for, det er så godt, at du gør det!
Det næste skridt, er at få det sagt til nogen som kan hjælpe. Det kan enten være en pædagog eller en lærer måske?
Hvis ikke du føler, at du har nogen du kan snakke med et her om, så vil vi rigtigt gerne snakke med dig!
Skriv til os på chatten eller ring mandag til fredag kl 17-20.
Mvh Bryd Tavsheden