26/04/2022
Jeg bliver påvirket af, at min mor fatshamer andre kvinder
Hej jeg ville bare lige spørge om det er forkert af mig at blive sur på min. Det fordi virkelig tit på gaden, hvis der kommer en kvinde forbi, som måske er lidt større end andrer begynder min mor at fatshame hende. Hun prøver også at få mig med på den og det får mig til at blive ret sur fordi jeg nogle punkter ser lidt ud på samme måde plus mange af mine veninder har nogle krops problemer. Jeg ville bare høre om hvor vidt jeg bare burde ignorere det eller sige til hende at jeg synes det er virkelig ubehageligt PS hun siger også tit nedladende ting til mig omkring mit udseende.

Svar
Hej du,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bliver sur og måske også ked af det, når din mor udsætter dig for situationer, hvor din mor fatshamer andre kvinder og forsøger at inkludere dig i det. Især hvis du ikke har lyst, eller hvis du selv går med nogle tanker omkring din krop. Derudover kan jeg læse ud fra dit brev, at din mor tit siger nedladende ting om dit udseende. Det er selvfølgelig ikke rart og heller ikke okay. Jeg vil anbefale dig, at du starter med at snakke med din mor omkring dine følelser og tanker. Det er rigtig vigtigt, at man får sat ord på sine tanker og følelser - for det første får man det godt med sig selv, og man kan føle sig lettet, samtidig kan modparten blive bevidst om netop dine følelser. Hvis du synes, at det kan være svært at snakke med din mor, kan du eventuelt snakke med et familiemedlem (far, storebror, storesøster, moster osv), som kan snakke med din mor og fortælle hende omkring de følelser du går rundt med. Jeg håber, at du finder den bedste løsning for dig.
Mvh.
Bryd Tavsheden