29/04/2022
Min underbo skændes voldsomt med sin søn, kan jeg gøre noget?
Hej,
Jeg har en underbo i omkring midt 50'erne der har en søn på 12-13 år. Det sidste halvandet år har jeg kunnet høre dem råbe af hinanden nærmest hver aften, og jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre, da det bekymre mig, at det er så ofte. Ud over, at det er ofte, er det også som regel så højt, at jeg kan høre ordene de siger, og de kan ofte skændes i over en time. Jeg kender underboen relativt godt, fordi mine forældre er venner med ham, og jeg har generelt set altid syntes, at han virkede lidt ubehagelig. Jeg har også nævnt for mine forældre, at jeg synes, at det er nogle ret voldsomme skænderier, hvortil de har sagt, at det er lidt svært at kommentere på, hvordan andre opdrager deres børn. Jeg synes, at det er nået dertil, hvor jeg får en klump i maven, hver gang jeg går forbi underboen, eller hører dem skændes uden at gå ned og banke på, men jeg er på samme tid også i tvivl om, hvad jeg kan gøre, og på om det overhovedet kan kategoriseres som vold.
Vh

Svar
Hej,
Tak for at skrive til os med din oplevelse med dit underbo og hans søn.
Først og fremmest vil jeg sige, at det på baggrund af din beskrivelse af skænderierne, kan være svært at give et konkret bud på om det er vold. Det ville kræve lidt flere oplysninger. Dog lyder det ikke rart, og det kunne da bestemt godt lyde som om at de kunne bruge noget hjælp til at kommunikere.
Når det så er sagt, bliver jeg nysgerrig på, om du føler at du har et ansvar i den her situation? Du skriver at du er i tvivl om hvad du kan gøre, så det er tydeligt at det er noget, der ligger dig på sinde at overhøre de skænderier. Du siger at du allerede har snakket med dine forældre, så hvis du føler at du har et ansvar i dette, så har du netop, taget det ansvar, og handlet på det. Det er flot. Det er ikke en nem situation at stå i. Jeg forstår godt at du kommer i tvivl, om hvorvidt du bør eller skal gøre noget. Spørgsmålet er, om der så meget mere du kan gøre? Du kan ikke tage ansvar for hvordan din underbo og hans søn snakker sammen. Det er deres sag, og det gør ikke noget godt for dig, at gå og få ondt i maven over det.
Hvad tænker du mon om det jeg skriver her?
Hvis skænderierne på den anden side er forstyrrende og distraherende for dig, fordi de er så højlydte, vil mit råd til dig være at du snakker med dine forældre igen, og får italesat at du synes det er svært, og at du gerne vil have deres hjælp til hvad man kan gøre.
Hvis du får mere viden om situationen, eller du har brug for at snakke mere om det, skal du være velkommen til at skrive til os på vores chat, eller ringe til os. Vi har åbent man-fredag kl. 17-20.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden