29/04/2022
Skal jeg gå til offentligheden? Udsat for seksuelt overgreb og psykisk vold af min eks-kæreste
Hej
Da jeg var 15år blev jeg udsat for seksuelt overgreb og psykisk vold af min eks-kæreste. (Han var 7 år ældre og det varede i mere end 2 år) Siden da har jeg snakket med en psykolog. Men jeg sidder stadig med en følelse af at det er hemmelighed, og at min eks-kæreste bare forsætter sit liv uden konsekvenser, og det synes jeg ikke er okay. Hans familie og venner ved intet om de ting han har gjort.
Derfor har jeg længe overvejet at fortælle min historie i offentligheden.
Men jeg ved ikke om det er en god idé eller ej.
Skal jeg gøre det, og hvor og hvordan gør jeg det?

Svar
Kære pige på 20,
For det første vil jeg sige, at det er rigtig flot og modigt af dig, at du skriver til os.
Jeg kan forstå på dit brev, at du har været udsat for seksuelt overgreb og psykisk vold af din 7-årige ældre eks-kæreste igennem 2 år.
Jeg kan høre, at selvom du har snakket med en psykolog, så sidder du stadig med en følelse af at bære på en hemmelighed, og det kan jeg virkelig godt forstå er svært.
Jeg kan også godt forstå, at det er svært at forholde sig til, at han kan fortsætte sit liv uden konsekvenser, for det han har gjort ved dig er slet ikke i orden.
Det er klart at du føler som du gør, og at du sidder med disse tanker om at dele din historie, fordi det du er blevet udsat for er både kriminelt og uretfærdigt, og det har du slet ikke fortjent. Det giver rigtig god mening at du har det her behov, for at folk skal vide det, så retfærdigheden kan ske!
Du skal vide, at når man har været udsat for seksuelt overgreb, som du har, er man blevet krænket, og fået overskredet sine grænser. Derfor er det rigtig vigtigt, at man får snakket med nogen om det, så jeg er glad for at høre, at du har snakket med en psykolog. Godt gået!
Jeg bliver nysgerrig på om der er andre der ved hvad du har været igennem? Når du siger, at du vil sige det til offentligheden, tænker jeg at det er godt at starte med at dele din hemmelighed med nogen du føler dig tryg ved. Har du nogen i din omgangskreds, som du kan tale med det om?
Det er vigtigt at du lytter til din egen mavefornemmelse, fordi kun du ved, hvad der er det rigtige i forhold til om du skal dele det eller ej. Det er en stor ting at gå alene med, så et råd ville være, at du deler dine tanker med nogen om at gå til offentligheden, så du kan blive mere bevidst omkring hvad det rette valg vil være for dig.
Ud fra hvad du har skrevet, bliver jeg nysgerrig på om du kender til vores anonyme samtaleforløb her i Bryd Tavsheden? Her kan du få sparring og hjælp til at bearbejde det du har været igennem. Hvis du er interesseret kan du kontakte os mellem hverdag mellem 17:00-20:00 på vores online chat eller mandag-torsdag på telefon 44452090.
Endnu engang vil jeg understrege, at jeg synes det er rigtig flot, at du henvender dig, og du skal huske dig selv på hvor sej og modig du er!
De bedste hilsner
Cæcilie
Bryd Tavsheden