06/05/2022
Hver gang min far og mor skændes (som er tit) så skal det altid gå udover mig?
Hver gang min far og mor skændes (som er tit) så skal det altid gå udover mig? Og det er ALTID de kan slet ikke samarbejde hvad gør jeg så jeg ikke bliver indblandet?

Svar
Tak for at skrive til Bryd Tavshedens brevkasse!
Du fortæller at dine forældre tit skændes, og at du ofte bliver indblandet, og at det altid går ud over dig.
Du spørger samtidigt også hvad du kan gøre for ikke at blive indblandet.
Det lyder godt nok ikke som en særlig rar situation for dig at stå i. Du uddyber ikke så meget om, hvordan det går ud over dig, men det er selvfølgelig en super ubehagelig situation du bliver sat i.
Du skriver også, at de ikke kan samarbejde, og derfor tænker jeg måske, at det derfor godt kan være at du oplever at det skal gå ud over dig. Det er ikke fair, og i hvert fald ikke en situation en 14 årig skal stå i.
At du spørger hvad du kan gøre for ikke at blive indblandet, får mig til at tænke at du tager et flot ansvar i situationen. Det er enormt modent af dig, og jeg forstår godt at det kan være svært at finde hoved og hale i.
Det er ikke dit ansvar at løse denne konflikt, det er faktisk dine forældres ansvar at sørge for at deres problemer ikke rammer dig. Hvis du mærker efter, kan du så mærke at det faktisk ikke er dit ansvar?
Jeg kender ikke til dit overordnede forhold til dine forældre, og derfor bliver jeg nysgerrig på om du har snakket med dine forældre om dette, når de ikke er uvenner? Og hvis du ikke har snakket med dem, er det så noget du ser som en mulighed?
Hvis du ikke ser det som en mulighed at snakke med dine forældre om dette, er der så nogle andre voksne i dit liv, som du stoler på, som du kan tale med om dette?
Hvis du føler at du vil snakke med dine forældre om det, men har svært ved at finde den rigtige måde skal du være meget velkommen til at skrive på vores chat, eller ringe til os. Der sidder altid nogle klar til at tale med dig man-fre kl. 17-20.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden