06/05/2022
Hej jeg er en pige på 15, jeg har en kæreste Og nogen gange så slår han mig,
Hej jeg er en pige på 15, jeg har en kæreste
Og nogen gange så slår han mig,
Men han siger altid at han ikke vil gøre det igen, og han er ked af at have slået mig
Han har også blevet sur på mig hvis jeg ikke vil have sex med ham. Hver gang jeg prøver at gå fra ham truer han mig med at dræbe sig selv.
Jeg hved ik om jeg skal sige det til nogen.

Svar
Hej,
Tak for at skrive ind, det lyder da godt nok ikke som et rart parforhold. Jeg forstår godt at du har svært ved at finde ud af hvad du skal gøre.
Det første jeg hæfter mig ved, er at du skriver at din kæreste slår dig. Det er helt forkert. Det skal man aldrig blive udsat for i et parforhold, eller nogle andre forhold for den sags skyld. Det er vold. Det er jeg virkelig ked af at høre at du bliver udsat for. Kan du godt selv mærke at det han gør, er helt forkert?
Jeg hæfter mig også ved at du siger at han bliver ked af det og lover at det ikke sker igen. Så det virker som om at din kæreste også godt selv ved, at det er forkert at han slår dig. Alligevel gør han det.
At han også bliver sur over når du ikke vil have sex med ham lyder godt nok ikke rart. Jeg er virkelig glad for at høre at du siger nej, når du ikke har lyst. Bliv ved med det! Men jeg er ked af at høre at han bliver sur på dig, når du ikke har lyst. Man skal kun have sex når begge 2 har lyst. Det er vigtigt kun at have sex hvis man har lyst. Man må meget gerne sige at man ikke har lyst, og det må han ikke blive sur over. Det skal han respektere, hvis han er en god kæreste.
Du fortæller også at han truer med at dræbe sig selv når du prøver at gå fra ham. Det lyder godt nok voldsomt og ubehageligt, og det forstår jeg virkeligt godt du ikke ved hvad du skal gøre ved. Det er virkeligt en urimelig situation at sætte dig i. Du bliver bange for at han så gør det, og at det er din skyld. Desværre lyder det som om at det virker, og at du bliver sammen med ham, selvom du ikke har lyst. Det er aldrig din skyld hvordan han håndterer et brud. Desværre virker det som at han udnytter lidt, at du bliver med ham, hvis han truer med at dræbe sig selv. Det er manipulation, og det er på ingen måder i orden.
Hvis du har nogle i dit liv du stoler på, skal du fortælle dem om det her. Det kan være din mor eller far, eller en anden voksen du er tryg ved. Du skal ikke gå med det her alene.
Hvis du ikke ved hvem du skal tale med det om, kan du altid skrive ind til os på vores chat. Den her åbent man-fredag kl. 17-20, og der sidder altid nogle klar til at tale med dig.
Mvh
Bryd Tavsheden.