06/05/2022
Udsat for voldeligt eller seksuelt overgreb, eller voldtægt
Er det at blive volgtaget når man er blevet rørt private steder imens man blev holdt fast?

Svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål, som jeg gerne vil svare dig på.
Men inden jeg svarer dig, vil jeg gerne fortælle dig, at hvis du har været ude for, at andre har udøvet vold mod dig mod din vilje, så er det vigtigt, at du får talt med en voksen om, hvad du har været udsat for. Et overgreb skal altid tages alvorligt og man må ikke gå alene med den oplevelse.
Hvis det er svært at tale med dine forældre om, hvad du har oplevet, så kan Bryd Tavsheden hjælpe dig med at tale om det ved at lytte til dig og ved at hjælpe dig til at tale med en voksen i din nærhed. Du kan for eksempel tage kontakt til os via vores chat, som du også kan finde på vores hjemmeside.
Så spørger du om, "om det at blive holdt fast ved og blive rørt private steder er voldtægt".
Mit første svar er, at ingen har ret til at røre andre private steder mod deres vilje.
Det er et overgreb og i det tilfælde du nævner, lyder det som et voldeligt overgreb, når personen er blevet holdt fast.
Det næste jeg vil sige til dig, at voldtægt betyder, at en person er eller har været udsat for samleje uden at give samtykke, dvs. mod personens vilje.
Så udfra dit spørgsmål, vil mit svar til dig være "nej, det er ikke voldtægt.
Hvis jeg har misforstået dig, eller hvis du eller nogen du kender har været ude for sådan en behandling, så er du eller vedkommende du kender velkommen til at kontakte os.
Pas på dig selv!
Varme hilsner
Bryd Tavsheden