06/05/2022
Psykisk vold hos naboer - hvad kan man gøre?
Psykisk vold hos underboerne
Hej jeg skriver ind, da min kæreste og jeg nærmest dagligt oplever at vores underboer især moren der råber voldsomt af sit barn på 5 år og dermed også tit høres voldsom gråd fra barn - det er så højt at man ofte kan høre fulde diskussionerne ordret. Foregår som regel mellem kl 8-9 om morgenen og om aftenen, nogengange heldags henover weekender.
Tidligere beboere i vores lejlighed har før klaget om dem uden held og der mistænkes at være fysisk vold mellem manden og damen, hvilket vi har hørt fra tidligere beboer der har spottet mærker og blod på kvinden.
De bor i alt de to voksne forældre, barnet samt to mindre hunde i identisk størrelses lejlighed som os dsv. 52kvm plus/minus.
Vi skriver ind, da vi er meget bekymret for barnets velfærd og er selv er bange for at melde det, da vi som sagt er overboerne.
Hvad foreslår I at man kan gøre?

Svar
Hej med dig!
Når man som naboer blive rmistænksom omkring vold hos sine naboer, skal man overveje et par ting.
1. Kan man på nogen måde få en god snak med naboen? Det er altid en god ide at være diplomatisk og få en god snak med naboen, hvis det er en mulighed. Det lyder for mig som om, at vi har at gøre med en mor, som ikke altid magter en hensigtmæssig kommunikation med sit barn. Hvis hun selv ønsker det, kan hun få hjælp til at finde måde at snakke med barnet på. Det kunne man måske snakke med hende om? Hun vil også kunne ringe til hjælpeorganisationer som vores, hvor hun vil kun få en masse hjælp.
2. Hvis ikke man oplever at det er en mulighed at gå i dialog med naboen, så kan man altid sende en anonym underretning. Her skal man så godt man kan, beskrive objektiv hvad der forgår, så kommunen kan gå ind og hjælpe barnet. Problemet med en anonym underretning kan være, at den i princippet kan komme fra hvem som helst. Derfor kan troværdigheden nogen gange blive sat lidt i tvivl.
Jeg vil altid klart anbefale mulighed nummer 1, hvis det er muligt.
Hvis du stadig er i tvivl eller har brug for at snakke mere om det, så kontakt os hver mandag fra kl 17-20 på chatten.
Mvh Bryd Tavsheden.