06/05/2022
Min kæreste har mens jeg "sov" rørt ved mig, uden at havde lov, og jeg frys i situationen så lod det bare ske.
Min kæreste har mens jeg "sov" rørt ved mig, uden at havde lov, og jeg frys i situationen så lod det bare ske. Er det sexuelt overgreb, og skulle jeg havde gjordt noget i øjeblikket?

Svar
Hej med dig,
Mange tak for at skrive til Bryd Tavshedens brevkasse.
Jeg er glad for at du skriver ind, da det du er udsat for kan være svært at navigere i. Du skriver at du er blevet rørt ved af din kæreste mens du "sov". Jeg vælger at tolke dette som om at du ikke sov, men at din kæreste har troet at du gjorde, og så har rørt ved dig.
At man i sådan en situation fryser, "og bare lader det ske", er fuldstændigt normalt når man bliver udsat for noget ubehageligt. Når man bliver udsat for noget, som ikke er rart, kan kroppen reagere på forskellige måder, for at mindske ubehaget, indtil situationen er overstået. Én af måderne kan være at man "fryser".
At det så er din kæreste der gør det, gør ikke situationen nemmere. Ens kæreste er en man stoler på, og derfor kan det være endnu sværere at vide hvordan man skal agere i sådan en situation.
Nu skriver du ikke hvor han rører dig, eller hvor længe, men jeg går ud fra at det har været af seksuel karakter? Så lad mig sige det sådan her. Kæreste eller ej. At røre ved folk uden at de har fået lov, er et seksuelt overgreb. Det er din krop, og derfor skal du også give tydelig samtykke, hvis en person skal have lov at røre ved den. Ikke blot giver du ikke tydeligt samtykke ved at være stille i situationen, din kæreste tror også at du sover. Din kæreste her derfor forgrebet sig på dig.
Angående hvad du kunne have gjort i øjeblikket, kan det være svært at vide præcist, hvad der havde været bedst. Du reagerede på den måde du gjorde, fordi du passede på dig selv, og det er en meget naturlig reaktion. Skulle noget lignende ske en anden gang, ved du i hvert fald nu at det ikke er i orden, og du kan derfor med ro i sindet sige fra, og bede ham om at holde nallerne for sig selv. Det har du din fuld ret til!
Nu nævner du ikke hvor længe i har været kærester, eller hvordan jeres forhold er.
Mit råd til dig er derfor todelt. Har i et godt parforhold ud over denne episode, og føler du at du kan tale med din kæreste? I så fald vil jeg råde dig til at tale med ham. At fortælle ham, hvad det har gjort ved dig, og hvis han protesterer, har du nu sort på hvidt, at ham har forgrebet sig på dig. Kan han ikke se problemet i det, så skal du nok overveje om jeres forhold er en god idé.
Kan du ikke snakke med ham om det, vil jeg råde dig til at snakke med en du stoler på om det. En som du stoler på. Og kan du ikke snakke med ham om det, ville jeg bestemt anbefale at du revurderer vigtigheden, at dit parforhold.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden.