30/05/2022
Hvorfor forstår han ikke nej til sex?
Min kæreste er meget trængende og forstår derfor ikke et nej, nogle gange siger han ovenikøbet at jeg skal holde kæft og bare kysse ham (selvom jeg ikke har lyst fordi han netop ikke acceptere mit nej).
Tør ikke at sige fra på en ordentlig måde fordi jeg er bange for at han bliver sur, de gange jeg har gjordt det og sagt at jeg ikke har haft lyst så er han blevet sur og skuffet over mig og giver mig skylden for at ligge op til noget, når det var ham som startede og jeg slet ikke havde lysten til at starte med.
Så hver gang vi har sex så siger jeg altid “ nej, ik nu” “ nej jeg har ikke lyst” osv. så forstår han det ikke og bliver faktisk ved med at røre på mig og ham selv, og til sidst lader jeg det bare ske, så snart vi er færdige går jeg på toilettet og er i chok efterda… ved ikke hvad jeg skal gøre. Det ubehageligt at han er så ugenkendelig når det handler om hans behov “sex”.

Svar
Kære du.
Hvor er det godt at du skriver ind til os. Du fortæller at din kæreste ikke forstår et nej til sex og at han trænger sig på og presser dig til sex selvom du ikke har lyst. Efter sex, så går du ud på toilettet og føler dig i chok. Du fortæller, at når du siger fra, så skyder han skylden på dig og du giver efter, for ellers bliver han sur og skuffet.
Jeg kan godt forstå, at man kan komme i tvivl om, hvad man skal gøre når ens kæreste ikke respekterer ens grænser. Så det var rigtig klogt af dig at række ud.
Du fortæller, at han nogle gange siger, at du bare skal holde kæft og kysse ham når du siger fra. Så han ved godt at du siger fra. Men når han siger at du skal holde kæft og bare kysse ham, så siger han faktisk, at han faktisk er ligeglad med dit nej. Du skriver at du ikke tør sige fra på en ordentlig måde, for ellers bliver han sur. Men sagen er, at det er lige meget hvordan du siger fra overfor ham, han vil ikke respekterer det uanset hvad. Det viser han når han beder dig om at holde kæft. Hvis man er omsorgsfuld overfor sin kæreste, så lytter man når ens kæreste siger fra, for så er det vigtigt at ens kæreste har det godt. Men som du skriver, så handler det for ham om hans behov "sex".
Det er vigtigt at du lytter til dine egne følelser. Du fortæller at du går i chok ude på badeværelset efter i har haft sex og at du er begyndt på altid at sige “ nej, ik nu”, “ nej jeg har ikke lyst” osv. Det er et tilstrækkeligt nej, det behøver ikke at være tydeligere end det. Hvis han ikke lytter og respekterer dit nej, så er det ham der gør noget forkert. Ved hele tiden at kører hen over dine følelser og dine grænser, ved ikke at respekterer dit nej, så gør han faktisk skade på dig. At leve i sådan et forhold, hvor ens nej ikke bliver respekteret, det kan på sigt nedbryde en og skade dit forhold til seksualitet. Så hvordan kan vi få ham til at forstå dit nej?
Jeg har 3 forslag som måske kan hjælpe dig.
1) Hvis ikke han respekterer dit nej når du siger det til ham, så kan det være en rigtig god ide at skrive det i et brev. Du kan nok ikke undgå at han bliver sur, men så må han blive det. Hvis ikke det bliver stoppet, så bliver du med tiden nedbrudt, da dine grænser bliver nedbrudt. I brevet kan du skrive, at han skal respekterer dit nej. Du kan også skrive at det faktisk er ulovligt når han ikke respekterer dit nej. Det er en god ide at tage et billede af brevet og gemme det.
2) Det kan være en rigtig god ide at få hjælp fra nogle fagpersoner. De kan hjælpe dig til at få sat tydelige grænser overfor ham. Det kan være et samtaleforløb med en psykolog, hvor du fortæller psykologen at du skal have hjælp til at sætte klare grænser. Du kan få bevilliget gratis psykologhjælp af din læge. For at lægen bevilliger gratis psykologhjælp, er der nogle kriterier der skal være opfyldt, hvilket f.eks. kan være, at du bliver udsat for vold. Du kan fortælle din læge at vi i Bryd Tavsheden vurderer at du bliver udsat for seksuel vold. "Seksuel vold er når andre overskrider dine grænser seksuelt fx hvis du oplever ubehagelige eller grænseoverskridende berøringer eller hvis du direkte eller indirekte tvinges til at udføre eller medvirke til seksuelle handlinger, som du ikke har lyst til. Det kan være alt fra at blive tvunget til at overvære seksuelle handlinger mellem andre til at blive tvunget til sex mod din vilje." (citat fra vores hjemmeside). Hvis du synes det er svært at fortælle din læge om det, så kan du tage et billede af det brev du sendte til os og vores svar og vise din læge det.
3) Vi kan i Bryd Tavsheden også hjælpe dig og tilbyde dig et anonymt samtaleforløb. Det kan foregå over telefonen. Hvis du ringer til os på tlf. 44 45 20 90 mandag til fredag mellem kl. 9 og 15, så kan vi aftale nærmere der og evt. aftale at ringe sammen flere, hvis der er brug for det. Vores telefon er krypteret, så vi ikke kan se dit nummer når du ringer, så du forbliver anonym.
Hvor er det godt at du reagerer på at dine grænser bliver overskredet, det er et sundhedstegn at du rækker ud efter hjælp! Du skal også have det godt og sex i et parforhold er kun godt, hvis det er godt for begge, uden nogens grænser bliver overskredet.
Jeg håber du kunne bruge hjælpen. Ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen i Brevkassen, på chatten eller at ringe til os Man-Tors: 17.00-20.00 på 44 45 20 90.
Venlig hilsen, Bryd Tavsheden.