06/05/2022
Er det voldtægt hvis jeg bliver overtalt til sex, selvom jeg har sagt nej
hej jeg er en pige på 18 år som lige er kommede ud fra et forhold som kun varede 3 måneder, men det som der var galt det var at når jeg sagde nej til at have sex med mig til sidst så vil han ikke acpeter det, så jeg måtte gå med til at have sex med ham og kun sige nej til ham flere geren.
så mit spøgsmpål det er bare om det er voldtagt?

Svar
Kære du
Jeg er ked af at høre at din kæreste ikke respekterede dit nej og fik dig overtalt til sex, selvom du ikke havde lyst. Det er ikke ok at overtale andre til at have sex. Og du skal vide at uanset hvor meget nogen plager er du i din gode ret til at sige nej.
Jeg tænker det er godt for dig at I kun var kærester i 3 måneder.
Jeg kan ikke på baggrund af de oplysninger du giver her i brevet vurdere om det er voldtægt.
Jeg ved, at det kan være svært i et parforhold, at holde fast i sit nej. Man kan føle at man ødelægger den gode stemning, at man afviser den kæreste man holder af eller noget helt andet. Men man kan også vende fortællingen om og sige at han ødelægger den gode stemning ved ikke at respektere et nej fra den kæreste han holder af og med det han beder om, når han insisterer, er at få lov at overskride en grænse hos dig.
Jeg håber, ikke du kommer i samme situation igen og hvis du gør, at du holder fast i dit nej.
Hilsner
Lotte
Bryd Tavsheden