31/05/2022
Er jeg blevet udsat for vold af papmor?
Er jeg blevet mishandlet af min papmor?
Da jeg voksede op, og boede hjemme hos min far i weekenderne, havde jeg det egentlig relativt godt indtil min lillesøskende blev født, da jeg var omkring 3,5. Men da de blev født, begyndte min papmor at blive ekstrem territoriel overfor min far, til det punkt hvor at han måtte tage mig ud af huset hver gang jeg besøgte ham for at jeg ikke skulle mistrives. Hun ville kalde mig navne, råbe ad mig, gøre grin af mine interesser, nedværdiggøre mig, kommentere på mine spisevaner, opføre sig som om at jeg var klam og ulækker, og forsøge at sikre at min far altid prioriteserede min lillesøskende ved blandt andet at forsøge at fohindre ham i at deltage i min 10 års fødselsdag. Hun ville også flere gange fortælle min mor, mine søskende, og mig at min far elskede hendes barn højere. Dette førte dog også til, at jeg behandlede hende på samme måde, og blandt andet hældte salt i hendes drinks, ville benægte at sidde ved siden af hende og lignende. Alt dette skete dog i mellemrummet mellem at jeg var 3,5 til 11 år, hvor jeg ikke vidste bedre. Hun lærte mig hvad had betød, og har haft en stor indflydelse på min angst og depression senere i livet. Hun tyede aldrig til fysisk vold eller voldstrusler, men på et psykologisk plan kunne det godt føles sådan. Da min far døde da jeg lige var blevet 11, opførte hun sig lige pludselig smadder venligt mod mig, hvilket førte til, at min storesøster (som var 14 dengang) cuttede hende ud af hendes liv i et par år, på grund af den måde hun havde behandlet mig på. Jeg går ud fra, at min papmor begyndte at opføre sig mere venligt, da der ellers var stor chance for at jeg ville miste kontakt med min lillesøskende. Jeg tror at grundet at alle de her ting skete så tidligt i livet, har jeg haft svært ved at finde ud af, om det rent faktisk var børnemishandling, eller om jeg bare var en irriterende unge, men i hvertfald ville jeg gerne høre jeres mening

Svar
Kære du.
Tusind tak for dit brev, hvor er det godt du skriver ind, selvom de episoder du beskriver er sket for længe siden.
Du fortæller om en barndom med en papmor, der ikke har været en ordentlig og god voksen for dig, efter din far fik børn med hende. Du fortæller f.eks. at du er blevet råbt af, gjort grin med og at hun gav dig en følelse af at være klam og ulækker. Det er ikke i orden, og det er ikke din skyld, at hun har opført sig sådan. Det er hendes ansvar.
Du beskriver også, at du begyndte at tage til genmæle, bl.a. ved at hælde salt i hendes drinks. Det er en naturlig reaktion, da du følte dig uretfærdigt behandlet og ikke bliver hjulpet af de voksne, der var omkring dig. Du fortæller også, at din papmor lærte dig hvad had betød, og at hendes opførsel og handlinger har haft en stor indflydelse på dig senere i livet.
Jeg kan forstå på dit brev, at mange af de her oplevelser stadig sidder i dig, og at du har taget dem med dig videre i livet. Det kan jeg godt forstå, for det lyder som om, at du har befundet dig i nogle vanskelige situationer, som ingen børn bør blive udsat for. Derudover fortæller du også, at din papmor ændrede karakter, da din far døde. Derfor kan disse minder og oplevelser fremstå lidt tågede eller uklare, og jeg fornemmer, at du er i tvivl om hvorvidt du har været udsat for noget, der ikke var i orden. Den tvivl du oplever er en naturlig reaktion, for det kan være svært og smertefuldt at tro på, at dine minder og oplevelser virkelig er så slemme, som du
Du skriver, at du vil høre vores mening om, hvorvidt du har været udsat for børnemishandling. Jeg får en fornemmelse af, at du har brug for mere end blot at høre vores mening. Derfor vil jeg, eller mine kollegaer, rigtig gerne tale mere med dig, f.eks. på vores chat eller telefon. De har begge åbent alle hverdage mellem 17-20.
De bedste hilsner
Thea, Bryd Tavsheden