09/06/2022
Er det vold hvis ens mor tager hårdt fat i en når hun bliver sur på en?
2 spørgsmål
Er det vold hvis ens mor trækker en rundt i stuen/værelset når hun har fat i en?

Svar
Kære pige på 16 år
Tak for, at du har skrevet ind til os.
Jeg kan godt forstå, at det er ubehageligt, når din mor tager fat i dig og trækker dig rundt i stuen/værelset, når hun er sur. Det er fysisk vold og det er særligt hårdt, når det er ens mor, som skal være den der giver kærlighed og omsorg.
Hvis din mor ofte tager hårdt fat på dig og trækker dig rundt i stuen/værelset, altså hvis det er noget der gentager sig, så er det særligt vigtigt at du får fortalt det til nogen.
Jeg vil opfordre dig til at prøve at snakke med din mor om det, hvor du fortæller hende, at du ikke synes det er okay, og at det gør dig rigtig ked af det. Hvis det ikke hjælper, så skal du fortælle det til en voksen, som du har tillid til, så du ikke skal gå rundt med det alene. Det kan være din far, en bedsteforældre eller måske en lærer.
Du er også velkommen til at skrive til vores chat, hvor du kan uddybe din situation, dele dine tanker og følelser og få gode råd til hvordan du får talt med en voksen. Vores online chat har åbent i hverdage mellem kl. 17.00 - 20.00, og du kan også ringe ind til os på telefonnr.: 44 45 20 90.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden