10/06/2022
Min far råber og er ubehagelig, kan i hjælpe mig?
Hej jeg er en pige på 12 år
Jeg har det mega skidt og dårligt forhold til min far. Det har jeg haft i 1 år nu. Men ved ikke hvad jeg skal gøre fordi han er jo min far. Jeg har prøvet mange gange og sige til han at jeg faktisk har det mega skidt hos ham. Min far og Papmor (eller bonusmor eller hvad du kalder hende) ignorere mig og når vi er alene (Mig, Min far og Lillebror) Så råber han altid af mig og min Lillebror fx HOLD NU KÆFT TOBIAS! Og jeg kan tage min far i stuen og tag fjernbetjeningen til ham og så skal han se noget og så tager jeg min lillebror og trøster ham. Og en masse andre ting. Og nogle gange så går jeg ind til mit rum og gemmer mig fordi at jeg tror at han vil gøre mig noget. Men når vi ikke er alene så er han bare den bedste far i hele verdenen og nogle gange råber de af hinanden. Ved ikke hvad jeg skal gøre i denne situation men hos min mor har jeg ikke nogle søskende og jeg er bare den bedste hos min mor. Kan i hjælpe mig?

Svar
Kære du!
Du kan tro at vi kan og vil hjælpe dig!
Lad mig først prøve at fortælle dig, hvad jeg ser dig skrive, så du kan se, om jeg forstår det rigtigt.
Du fortæller, at du har prøvet at sige til din far og papmor, at du har det skidt derhjemme. Men de ignorer er dig. Når du, din bror og din far er alene, så kan han finde på at råbe af jer. Også sker der også en masse andre ting. Når de her ting sker, så prøver du at passe på din lillebror. Nogle gange gemmer du dig på dit rum. Når i ikke er alene, så er han verdens bedste far. Du har det meget bedre hos din mor.
Først og fremmest, så vil jeg gerne sige, at jeg er rigtigt ked af de ting du oplever. Det må være rigtigt svært at være i. Det er slet ikke okay. Det er ikke sådan det skal være. Og jeg er også rigtigt ked af, at du ikke er blevet hørt, når du har sagt det højt. Fordi det er så sejt, at du har sagt det højt! Det skulle bare være mødt bedre!
Det er rigtigt dejligt, at du gerne vil passe på din lillebror, fordi han fortjener at blive passet på! Og det viser, at du er en god søster. Men det er ikke dit ansvar eller din rolle. Det er din fars. Kan du mærke, at der er noget skævt, når jeg skriver det her?
Så hvad skal vi gøre nu?
Vi skal have lavet om på den måde, som det fungerer i din familie. Og det kræver, at du får snakket med nogen om det her.
Kan du måske snakke med din mor omkring det eller en lærer på skolen?
Måske du kan bruge noget af al den styrke, som du brugte, da du sagde det højt tidligere?
Hvis det er for svært eller hårdt, så skriv til os på chatten! Den har åben hver mandag-fredag fra kl 17-20. Så hjælper vi dig 🙂
Dig og din lillebror, fortjener at blive hørt og få hjælp - husk det - og brug det til at fortælle det til nogen 🙂
Mvh Bryd Tavsheden