31/05/2022
Kæreste er voldsom
Hej jeg har en “kæreste” der ikke lige er den sødeste til tider, mange har sagt jeg skal komme ud af det “forhold” men det kan jeg ikke😕
Vi har snart været sammen i et år, men i januar var jeg udsat for at han havde sex med mig mens jeg sov, vi havde politi på sagen men jeg valgte og trække mig fra sagen og ville ha den lukket, da han aldrig har skadet mig og aldrig har ville gøre mig ondt, jeg elsker ham og gav ham en chance. (Sagen blev droppet)
Nu er han gået fra mig med beskeden om at han vil arbejde på sig selv fordi han har et voldsomt temperament, jeg er ligefrem bange for at sige ting til ham for jeg er vange for hvor sur han bliver.
Han har aldrig slået mig han har en gang taget fat i min kæbe og skubbet mig ned i vores seng ved et skænderi.
Når han bliver sur råber han MEGET HØJT
Han kaster med ting (ikke mod mig)
Han slår og sparker til ting men det som tegl mine ting det går ud over (mine glas, mine billeder, ting jeg har brugt penge på som fx sidst var min hunds bur)
Han tjekker min mobil (snap, insta, Facebook og Messenger)
Jeg må ikke låne hans bil til og komme nogen steder hen, han låser mig ude hvis jeg går når han ikke vil ha det
Han mistænker mig for at være ham utro hvis jeg sider og snakker med en fælles ven mens han er ved en anden ven.
Jeg er igang med og finde ud af om jeg har fået depression og har ikke så meget energi mere og gøre godt med så hvis jeg ikke har lavet noget i huset når han kommer hjem fra arbejde så bliver han sur nogen gange.
Hvis jeg siger noget med at jeg syndes det nederen eller træls for jeg altid afvide du ved hvor døren er, eller pak dit lort og skrid
Vi er ikke sammen han siger han elsker mig og han syndes jeg skal flytte ud (for at passe på mig selv) mens han for arbejde på hans vrede, jeg blev så knust, såret og ødelægger inden i at jeg skar i mig selv på arme og ben
Det hele har stået på i ca 3-4 måneder og jeg sover rigtig dårligt, jeg overtænker meget, jeg spiser knap nok fordi jeg for så meget kvalme af og spise så jeg har tabt mig 9 kg (er 170 høj) jeg vejer nu 46 kg og min læge er ved og være bekymret for mig.
Jeg kan ikke og vil ikke ud af forholdt, jeg elsker ham og han er så god ved mig når han ikke er sur, jeg forstår godt han vil arbejde på hans verde og det burdte og skal han også, han er manden i mit liv og jeg vil gøre alt for at vi forbliver sammen.
Men er det psykisk vold?
Han smadder min ting
Han tjekker min mobil
Han bliver meget sur og råber
Han true med og aflive min hund hvis jeg ikke gør som han siger
Han bliver sur hvis jeg ikke for fx. Støvsuget, handlet, vasket tøj osv.
Han mistænker mig for utroskab (uden grund)
Han tro ikke på hvad jeg siger, hvis jeg ikke er hjemme og han vågner eller kommer hjem fra arbejde, og jeg ikke er der så ringer han og spøger hvor jeg er og hvad jeg laver
For et par dage siden var han faldet i søvn efter han havde råbt af mig smækket så hårdt med døren at dørkarmen er revnet, han bedte mig pak mine ting tag min pis hund og jeg skulle være ude ind han kom hjem fra arbejde dagen efter, jeg for hentet flytte kasser omme ved mine forældre og vil så ud og gå med min mor og deres hund fordi jeg var så ked af det, i det vi næsten er hjemme høre jeg en bil nede i byen og jeg troede det var hans, tager min mobil op og han er igang med og ringe til mig, jeg tager den og han spøger hvor jeg er og hvem jeg er sammen med, jeg svare jo at jeg er ude og gå sammen med min mor og deres hund, han siger så “ikke en skid” det var samme aften han mente jeg skulle ha været ham utro som han sagde til mig i telefonen (du skal pak dine ting og skide du har bollet uden om og så endda her hjemme) der viste jeg hvem han mente (vores fælles ven der havde været omme og ryge en smøg og snak med mig om hvordan jeg har det)
Jeg elsker ham og vil ikke miste ham, vi har aftalt jeg skal flytte ud men sidst jeg pakket nogen af mine ting for at flytte dem det nye sted hen blev han ked af det fordi han havde råbt af mig og bedt mig pak mine ting og skride (for jeg gjorde det jo)
Han kommer 90% af gange og undskylder for hvad han har gjordt eller sagt
Men er det psykisk vold?

Svar
Kæreste pige på 20 år.
Tak for dit brev, som er en voldsom beskrivelse af det forhold som du lever i.
Nu spøger du direkte om det er psykisk vold ? Og jeg vil svare dig direkte.
Som jeg læser dit brev, så er du udsat for en masse vold.
Psykisk vold, fordi du bliver skreget af, truet med at blive smidt ud, få din hund slået ihjel. Beskyldt for utroskab, som du ikke har begået. Låst ude af jeres hjem. Truet til at skulle klare alt det praktiske.
Materiel vold, fordi du får dine ting ødelagt.
Seksuel vold fordi han har sex med dig mens du sov. Du anmeldte men trak anmeldelsen tilbage.
Fysisk vold fordi din kæreste har taget dig om kæben og smidt dig på sengen.
Elektronisk vold fordi han kontrollere dine sociale medier.
Du skriver at han aldrig vil gøre dig noget ondt. Ja jeg synes altså at du bliver udsat for en masse der gør ondt på dig.
Jeg tænker at alt det som du er udsat for skader dig. Du føler at du har en depression, du sulter dig selv, du overtræner, du skær i dig selv.
Jeg bliver rigtig bekymret og får lyst til at spørge dig: hvor meget mere kan du klare ?
Jeg vil meget bede dig om at skrive til vores chat og få en chat samtale med vores rådgivere. Du kan også ringe til os og tale med en af vores rådgivere i telefonen. Du behøver slet ikke at oplyse dit navn, du kan få en snak, hvor du kan fortælle og få nogle råd.
Du skriver også at du nogen gange er sammen med din mor. Kan du mon fortælle hende hvad du oplever?? Og måske tage hjem til hende i et stykke tid.
Jeg tænker at det er en rigtig god ide at din kæreste vil arbejde med sin vrede, det tænker jeg at han har meget brug og han synes også at du ikke skal være der imens. Det kunne jo være en ide: At du flyttede og at han arbejde med sig selv, måske hos en psykolog eller mentor. Imens kunne du får det bedre og arbejde med dig selv.
Så kan du tænke klart og finde ud af hvordan du egentlig synes at dit liv skal være. Du skal passe på dig selv og får hjælp til alle de ting som du har oplevet.
Bedste hilsner
Brevkassen.