13/06/2022
15 årig pige i tvivl om, hun har været udsat for seksuel vold
Er det seksual vold hvis din drenge ven tager dig på brysterne når i krammer. Han prøvede at få de andre til at grine tror jeg. Han gjorde det mange mange gange

Svar
Hej og tak fordi du skriver til os.
Du fortæller, at din drenge ven har taget dig på brysterne når I har krammet, og at du er i tvivl om det er seksuel vold, da han har gjort dette mange gange før og at du tror, at han har gjort det for at få de andre til at grine.
Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at uanset om det er seksuel vold eller ej, så er det grænseoverskridende, at han har taget dig på brysterne, da dette også er sket flere gange. Jeg vil ligeledes gerne fortælle dig, hvad kendetegnene er ved seksuel vold, så du selv kan vurdere, om du mener at du er blevet udsat for seksuel vold eller ej.
Seksuel vold foregår, når en person direkte eller indirekte tvinger dig til at udføre eller udsætter dig for noget, som er imod din vilje. Dette kunne f.eks. være, hvis der er ubehagelig seksuel beføling, altså at han prøver på at røre ved dig, forsøg på tvungen samleje eller gennemført tvunget samleje.
Selv om det kan være svært at sige fra I sådan en situation, så vil jeg råde dig til at gøre dette, hvis du føler at det er ubehageligt eller grænseoverskridende.
Med venlig hilsen
Bryd tavsheden