13/06/2022
Ekskæreste tog hårdt fat om min hals
Min eks var fuld og vred, og tog hårdt fat omkring min hals, er det helt præcist under kategorien vold og hvad skal jeg gøre?

Svar
Kære du,
Tak fordi du skriver ind.
Jeg er ked af at høre om din oplevelse med din ekskæreste. Det er bestemt ikke i orden, at han tager hårdt fat om din hals, og hvor er det sejt, at du skriver ind for at få afklaret om det er vold, du har været udsat for, og at du gerne vil gøre noget ved det!
Jeg vil gerne fortælle dig lidt om fysisk vold. Fysisk vold er noget, som du kan mærke fysisk på din krop. Det er en vold, der forårsager fysisk smerte og eksempelvis kan give blå mærker. At din ekskæreste tager hårdt fat om din hals hører bestemt under kategorien fysisk vold - uanset om han var fuld og vred.
Sådan en oplevelse kan godt sidde i kroppen, selvom episoden er overstået, og det kan være svært at gå med alene. Derfor er det også vigtigt, at du får talt med en voksen, du føler dig tryg ved omkring det. Det kunne f.eks. være din mor eller far. Derudover vil jeg gøre dig opmærksom på, at det din ekskæreste har gjort er ulovligt, og det er derfor særligt vigtigt, at du får sagt det højt, hvis det skulle ske igen.
Du er altid velkommen til at skrive ind på vores chat, hvis du har flere spørgsmål eller gerne vil tale mere om din oplevelse. Vores online chat har åbent i hverdage mellem kl. 17.00 - 20.00, og du kan også ringe ind til os på telefonnr.: 44 45 20 90.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden