31/05/2022
Er jeg blevet voldtaget og krænket af min storebror?
Hej
Jeg er lidt tvivl om det er her man må skrive det, men har aldrig sagt det til nogen. Da jeg var 7-8 år fik min 3 år større bror mig til at sutte hans pik og give blowjob. Jeg gjorde det fordi han sagde jeg skulle, selvom jeg sagde nej flere gange. Synes det var mega klamt og lige så stille begyndte han at ville have sex med mig. Jeg gjorde det jo for jeg troede det var det man skulle. Jeg kan ikke huske mega meget fra det, men alligevel meget. Han fik mig til at røre ved mig selv, og han rørte ved mig. Jeg skulle også kysse med ham. Det skete enlig i lang tid, sådan omkring 3 - 4 år, indtil at han blev deprimeret og syg med mange ting. Han var altid lidt mærkelig, men holdte meget af mig og var en god bror. Har aldrig fortalt det til nogen, men er mega i tvivl om det faktisk er som sådan en “krænkelse” eller “voldtægt” som sådan. Altså jeg sagde jo nej. Jeg tænker ikke man kan gøre så meget ved det, var bare i tvivl om det faktisk var noget?
Hilsen mig:)

Svar
Kære dig,
Tak fordi du skriver ind og deler din historie.
Jeg kan forstå, at du har haft oplevelser med din storebror, som du er i tvivl om er "noget". Du skriver, at du er i tvivl om det du har oplevet er en "krænkelse" eller "voldtægt". Det vil jeg gerne fortælle dig noget mere om.
Jeg kan fortælle dig, at krænkelse er en handling, hvor du bliver chikaneret verbalt eller fysisk, og en voldtægt er når man har sex mod sin vilje.
Ud fra det du skriver, får jeg også lyst til at fortælle dig om hvad seksuel vold er. Seksuel vold er når andre overskrider dine grænser seksuelt. Det kan for eksempel være, hvis du direkte eller indirekte tvinges til at udføre eller medvirke til seksuelle handlinger som du ikke har lyst til. Det kan også være at blive tvunget til sex mod sin vilje.
Ud fra hvad du fortæller dit brev er du blevet krænket, voldtaget og været udsat for seksuel vold af din storebror.
Jeg kan godt forstå, at du holder af din bror, men seksuel vold og voldtægt er ulovligt, og det din storebror har gjort ved dig er ikke i orden.
Jeg bliver nysgerrig på, at du skriver, at man ikke kan gøre så meget ved det. Det vil jeg bare lige fortælle dig, at det kan man godt 🙂 Det er en rigtig god idé at gøre, når man har været udsat for noget så voldsomt som du har. At du skriver herind, er at gøre noget ved det, og det synes jeg er mega sejt og flot af dig! Især når du aldrig har sagt det til nogen før.
Det jeg tænker du også kan gøre er at finde nogen i din omgangskreds, du er tryg ved som du kan snakke med det her om. Det kan være en lærer, et familiemedlem eller en ven/veninde. Hvem end du føler dig tryg ved.
Det er vigtigt for mig at understrege, at du ikke har gjort noget forkert, og det man nogen gange kan ske når man har været udsat for det du har, er at man kan opleve at gå i chok, og fortrænge det, der er sket. Det er ganske naturligt, men derfor er det stadig meget vigtigt at snakke med nogen om det.
Det er lang tid at gå alene med sådanne oplevelser, og det du har været udsat for kan sætte sine spor.
Her i Bryd Tavsheden har vi både en telefon du kan ringe til fra mandag-torsdag mellem 17-20 på nummeret 44452090, og en online chat som du kan skrive til i alle hverdage mellem 17-20. Begge dele er anonyme. Vi tilbyder også samtaleforløb, hvor du kan få hjælp og rådgivning til hvordan du håndterer det du har oplevet. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig!
Til slut vil jeg bare sige endnu engang tak for din henvendelse, og pas på dig selv! Du er mega sej 🙂
Mvh
Cæcilie, Bryd Tavsheden