15/06/2022
Min papfar råber tit og kaster med tingene og jeg bliver bange.
Min papfar, råber tit og kaster med tingene, jeg bliver bange, men alligevel er jeg nød til at tage mig sammen til at hjælpe min mor og lillebror, når jeg prøver at hjælpe bliver jeg råbt endnu mere af, og bare for at vide at jeg skal holde min kæft og gå fordi jeg er et lorte barn, det her sker ca 5 ud af 7 dage.

Svar
Kære du
Tak for din besked. Hvor er det sejt og modigt at du skriver herind!
Du fortæller, at din papfar ofte råber og kaster med ting. Du fortæller også at han råber mere af dig, når du prøver at hjælpe din mor og bror. Det lyder slet ikke rart at være i, og jeg kan godt forstå at du bliver bange!
Du skal vide, at det ikke er din skyld, at din papfar råber af jer. Han er voksen og skal passe på jer, så det han udsætter jer for er bestemt ikke i orden! Jeg kan godt forstå at du har lyst til at hjælpe din mor og lillebror. Jeg bemærker, at du skriver at du skal tage dig sammen, og jeg vil gerne understrege at det skal du ikke! Det er også et stort ansvar du står med, og bestemt ikke noget du skal stå alene med! Derfor er det rigtig godt du skriver herind.
Jeg vil råde dig til at snakke med nogle om det du oplever. Har du en voksen i din omgangskreds du kan snakke med det her om? En i familien, en lære eller en pædagog?
Ellers vil vi rigtig gerne snakke med dig om dine oplevelser! Vores chat og telefon er åben alle hverdage mellem kl. 17-20.
Du skal huske, at det ikke er din skyld eller dit ansvar.
Mvh
Thea, Bryd Tavsheden