19/06/2022
Var det et overfald?
Hej
Sidste år til sommer holdte jeg en fødselsdags fest, sammen med min veninde. Vi havde ca. fælles venner og på dette tidspunkt havde jeg næsten lige slået op med min daværende kæreste. Vi havde enlig taget det på en god måde så havde intet problem med han kom.
På dagen så om aften står jeg foran ham for at se noget beer Pong, hvor han så rører min røv, jeg vender mig og siger hvis han kan tror at han gør det så må han skylde et kys eller noget. Jeg var fuld og tænkte ikke at et kys ville være så slemt. Så vi går ned til toilettet og begynder at kysse. Den næste del var så noget som jeg ser tilbage på nu var jeg ikke klar på i situtationen, da han tog sin hånd i mine bukser, blev jeg nød til at lyne dem op da jeg blev havlt kvalt. Så lagde han mig ned på gulvet og sine bukser af, og begynde så han at have sex med mig (Vi har haft sex før, da vi var i forholdet, og der var jeg også okay) men her virkede det ikke helt okay, men min reaktion var heller ikke afvisende, da jeg følte i et øjeblik han nok gør det fordi han savner mig. Men nogle bankede på og han trak ud, og istedet for at vi begge gik ud af døren, tog han en plante væk fra vinduet (vi nede i kælderen) og skubbede mig ud af vinduet.
Så gin han ud og lagde sig i en hængekøje, hvor jeg spurgte ham om han mon ville snakke omkring det der skete, men det ville han ikke. En halv time senere ser jeg ham med hende jeg holder fødselsdag med side oven på hinanden og senere var de væk i 40 min. Har aldrig fået af vide hvad de lavede, men havde svært ved at kigge hende i øjene igen.
Senere da jeg startede på efterskole omkring november, så nogle måneder efter, sidder jeg med nogle af drengene og hygger, så der en som lige skulle se noget på en computer ved siden af mig, og han tager så sin hånd på mit ben (ikke seksuelt) hvilket udløser en slags “det her er forkert og ubehageligt” hvilket jeg ikke har prøvet før. Jeg har ikke fået det konstateret af en læge eller professionel, men derefter mener en af mine lærer, venner og mig at jeg begyndte at få “berøringsangst” og kunne ikke fysisk eller psykisk klarer hvis nogle rørte mine ben, men havde det bestemt svært med drenge. Jeg begyndte så at tale om det med mine venner og de forstod mig og spurgte altid ind om det var okay hvis deres hånd var på mit ben, hvilket hjalp mig til at være bedre til at sige nej.
Mit spørgsmål er nok om det jeg oplevede var et overfald, fordi jeg forklarede det til nogle af mine venner og de ville mene at jeg var blevet voldtaget, eller andre ting. Men jeg er selv usikker så kalder det derfor bare et seksueltovergrab. Da jeg ikke føler jeg gave en ordentlig afvisning, og lagde selv lidt op til det, men det var selvfølgelig ikke det jeg forventede ville ske, men stadig det kunne godt ligne et hint?
Jeg er dog begyndt og have det bedre, da mine venner og nuværende kæreste har hjulpet mig igennem det og forstået mine grænser, selvom jeg altid har haft det svært ved at sige fra. Men fandt den her brevkasse og følte jeg ville spørger, og Sorry for en lang besked 🙂

Svar
Kære dig,
Hvor er det godt, du har fundet modet til at dele denne oplevelse. Du beskriver så klart og godt, hvordan du har det med det, der skete til den fest med din daværende kæreste, og det er på ingen måde rart at gå med alene.
Du skriver, at du er i tvivl om det du har oplevet er et overfald. Det vil jeg gerne prøve at svare dig på.
Du fortæller, at det ikke virkede helt okay. Hvor er det godt, du kunne mærke, hvad der skete med din krop og dine følelser. Jeg ved ikke, om du kan blive i tvivl om, hvad du faktisk mærkede, og hvad der skete? Det er vigtigt, at du holder fast i din egen oplevelse og følelser.
For mig kan det lyde som om, at din daværende kæreste har overskredet dine grænser, og det må være rigtig ubehageligt for dig. Jeg synes også, at det lyder som om, at han ikke har været opmærksom på, om du synes det var rart?
Det er svært, at sige hvad hans oplevelse af situationen har været. Det kan være, han har været styret af sit eget behov for sex, at han har været fuld eller simpelthen har aflæst dig helt forkert. Lige meget hvad er det dine følelser, som er vigtige.
Det er vigtigt for mig at understrege, at du ikke har gjort noget forkert, og det man nogen gange kan ske når man har været udsat for det du har, er at man kan opleve at gå i chok, og fortrænge det, der er sket. Det er ganske naturligt, men derfor er det stadig meget vigtigt at snakke med nogen om det. Det kan også være en god idé at tale med din læge om det. De er vant til at tale om svære emner med unge mennekser og sammen kan I finde frem til om du har brug for noget professionel hjælp.
Her i Bryd Tavsheden har vi både en telefon du kan ringe til fra mandag-torsdag mellem 17-20 på nummeret 44 45 20 90, og en online chat som du kan skrive til i alle hverdage mellem 17-20. Begge dele er anonyme. Vi tilbyder også samtaleforløb, hvor du kan få hjælp og rådgivning til hvordan du håndterer det du har oplevet. Du er meget velkommen til at kontakte os, for vi vil rigtig gerne hjælpe dig.
Kærlig hilsner og tanker
Sajia, Bryd Tavsheden