21/06/2022
Er det vold hvis en fyr rører ved mig, uden jeg har givet ham tilladelse til det?
Er det vold hvis en fyr rører ved mig uden at jeg har givet ham tilladelse til det og ikke respekterer mine grænser?

Svar
Kære du
Tak for din besked!
Du spørger om det er vold, hvis en fyr røre ved dig, uden du har givet tilladelse til det, og ikke respekterer dine grænser. Hvor er det godt, at du reagerer når du kan mærke din grænser bliver overtrådt. Det er ikke okay, at han ikke respekterer dine grænser.
Du beskriver ikke nogle bestemte hændelser, men jeg kan oplyse dig om at seksuel vold er, når andre overskrider dine grænser seksuelt. Det kan være ved ubehagelige eller grænseoverskridende berøringer eller hvis du direkte eller indirekte tvinges til at udføre eller medvirke til seksuelle handlinger, som du ikke har lyst til. Det er aldrig okay, ikke at respektere andres grænser, og det er aldrig okay at røre ved andre uden tilladelse!
Du beskriver ikke hvordan han rør ved dig. Rør han dig på skulderen, låret, på brysterne eller et andet sted?
Det er en god ide, at du viser ham, at han overskrider dine intime grænser. Det behøver ikke at være sagt med ord, du kan også vise det med kropssprog. Det vigtigste er, at når du har signaleret, at det er grænseoverskridende, skal han respektere dine grænser - ellers er det seksuelt vold.
Vi vil meget gerne snakke mere med dig om dine oplevelser, samt oplyse om seksuel vold. Vores chat har åben alle hverdage mellem kl. 17-20, og vores telefon (44 45 20 90) har åben man-tor i samme tidsrum .
Mvh
Bryd Tavsheden